Klimatyzacja, tablice LED, głośniki – to tylko niektóre gadżety, jakie znajdą się w autobusach, którymi od stycznia będą podróżować wodzisławianie.
Pierwszy rok funkcjonowania wodzisławskiej Komunikacji Miejskiej szybko dobiega końca. W związku z tym konieczne było przeprowadzenie przetargu, którego zwycięzca będzie organizował naszą komunikację już od stycznia. Przetarg ten ogłoszony został pod koniec września. Oferty można było składać do 21 października. Zainteresowane organizacją miejskiej komunikacji były trzy firmy.
4 listopada nastąpił ostateczny wybór nowego przewoźnika. Spośród złożonych ofert najatrakcyjniejszą pod względem ceny była oferta firmy PPUH „Kłosok” z Żor. Firma ta zaproponowała w przetargu cenę w wysokości 10 mln 71 tys. zł brutto. Usługi przewozowe w ramach działania wodzisławskiej Komunikacji Miejskiej PPUH „Kłosok” będzie świadczyć przez najbliższych pięć lat.
Zainteresowani obsługą miejskich linii komunikacyjnych, by stanąć do przetargu, musieli spełnić szereg wymagań. Warunki zamówienia mówiły o setkach tysięcy wozokilometrów rocznie, które zrealizowane zostaną przez przewoźnika na terenie miasta i okolicznych miejscowości. W okresie trwania umowy, czyli przez pięć lat, przewoźnik zrealizuje łącznie ok. 2.5 mln wozokilometrów. Aby temu sprostać, firma musi dysponować minimum czterema autobusami wyprodukowanymi po 2007 roku o pojemności minimum 90 miejsc, w tym co najmniej 30 miejsc siedzących, dwoma o pojemności minimum 60 miejsc, w tym co najmniej 20 miejsc siedzących, dwoma o pojemności minimum 30 miejsc, w tym co najmniej 15 miejsc siedzących oraz minimum jednym autobusem rezerwowym, wyprodukowanym po 2004 roku, o pojemności minimum 80 miejsc, w tym co najmniej 30 miejsc siedzących. – Wszystkie pojazdy muszą być przystosowane do przewozu minimum jednej osoby na wózku inwalidzkim, posiadać bezstopniowe wejście z platformą wjazdową dla wózków oraz co najmniej 10 % niskiej podłogi i klimatyzowaną przestrzeń pasażerską. Klimatyzacja powinna być uruchamiana przy temperaturze wewnątrz pojazdu powyżej 25°C – wyjaśnia rzecznik Urzędu Miasta Barbara Chrobok.
Zgodnie z przetargowymi wymaganiami wszystkie autobusy przeznaczone do realizacji zadania muszą być wyposażone w nadajnik GPS, umożliwiający śledzenie pojazdu w czasie rzeczywistym. Wykonawca zapewni pracownikom Urzędu Miasta bezpłatny nieograniczony dostęp do własnego portalu wraz z niezbędnym oprogramowaniem umożliwiającym śledzenie autobusów na mapie oraz gromadzącym dane archiwalne o zrealizowanych kursach, czyli trasie i czasie zatrzymania na poszczególnych przystankach. – Najdalej od 1 stycznia 2015 r. wyłoniony przewoźnik zapewni ogólnodostępne, poprzez darmowe oprogramowanie, śledzenie położenia pojazdów on-line na swojej stronie internetowej za pomocą komputera lub smartphonu – mówi Barbara Chrobok. – Ta funkcja może okazać się bardzo użyteczną dla wielu użytkowników miejskiej komunikacji. Zawsze będzie można sprawdzić, gdzie obecnie znajduje się „nasz” autobus – dodaje.
Wszystkie autobusy, które będą od nowego roku przewoziły wodzisławian muszą być wyposażone w system informacji pasażerskiej, czyli elektroniczne tablice kierunkowe wykonane w technologii LED: czołową, wyświetlającą numer linii i kierunek jazdy, boczną, wyświetlającą nr linii i kierunek jazdy oraz tylną, wyświetlającą nr linii. Autobusy będą także posiadać tablicę informacyjną zapowiadającą kolejne przystanki, umieszczoną w środku pojazdu w miejscu widocznym dla wszystkich pasażerów oraz tablicę koralikową (z trasami linii i przystankami), a także regulamin przewozów oraz cennik. – Autobusy muszą być również wyposażone w urządzenia automatycznie wygłaszające przez głośniki komunikaty o przystanku aktualnym oraz następnym. Zależy nam, by pasażer czuł się dobrze doinformowany – mówi rzecznik.
Wszystkie autobusy, które od przyszłego stycznia będą obsługiwały wodzisławskie linie komunikacyjne, muszą odpowiadać kolorystycznie Komunikacji Miejskiej Wodzisławia Śląskiego, czyli powinny być żółte w górnej części, czerwone w dolnej. Z przodu oraz z boku autobusów muszą znajdować się nalepki z logo miejskiej komunikacji. Zgodnie z ustaleniami przewoźnik nie może umieszczać na autobusie reklam ani informacji niezwiązanych z obsługą komunikacji.
Co ważne dla pasażerów, najpóźniej na dwa dni przed realizacją zadania przewoźnik udostępni do publicznej wiadomości adres strony internetowej lub portalu społecznościowego, na którym będzie zamieszczać ważne informacje dotyczące funkcjonowania miejskiej komunikacji. Na stronie tej pasażer będzie mógł m.in. znaleźć informacje o utrudnieniach lub ich braku z poprzedniego dnia realizacji zadania, o przewidywanych utrudnieniach na dzień bieżący, o opóźnieniach w realizacji kursu powyżej 15 minut wraz z podaniem przyczyny, a także w przypadku przerwania kursu z podaniem przyczyny i sposobu rozwiązania problemu.
– Jednym z założeń organizacji naszej własnej miejskiej komunikacji było stworzenie jak najlepszych, komfortowych warunków dla wszystkich pasażerów. Chcemy, by wodzisławska komunikacja realizowała jak najwyższe standardy. Warunki przeprowadzonego przetargu pomogą nam to osiągnąć – mówi Mieczysław Kieca, prezydent miasta.
Firma „Kłosok” będzie też odpowiedzialna za sprzedaż biletów. Dla wielu pasażerów z pewnością interesującą będzie informacja, że nowy przewoźnik w terminie 6 miesięcy od podpisania umowy umożliwi zakup biletów mobilnie – dzięki użyciu telefonu komórkowego. To nie koniec. Najdalej do końca grudnia przyszłego roku w autobusach komunikacji miejskiej możliwe będzie płacenie za przejazd co najmniej kartą płatniczą (paypass) przy użyciu biletomatów. Możliwa jest ewentualna zamiana biletomatów na płatności e-kartą. Elektroniczne udogodnienia będą szły w parze ze sprzedażą tradycyjnych biletów u kierowcy. Co ważne, dotychczasowe ceny biletów nie ulegną zmianie.
/um wodzislaw/