Wodzisław: Ulica Powstańców ponownie stanie się deptakiem miejskim

3
158
DSC_0296.JPG

Starosta wprowadził na niej zakaz ruchu w godzinach 9.00-17.00 z wyłączeniem zaopatrzenia, mieszkańców, taksówek oraz służb miejskich.

 

W dniu 15 października do Starostwa Powiatowego wpłynął wniosek podpisany przez Prezydenta Miasta Wodzisławia Śląskiego o zmianę organizacji ruchu na ulicy Powstańców Śląskich. Dołączona do wniosku mapka Starego Miasta schematycznie przedstawiała zmianę polegającą na zastąpieniu na ulicy Powstańców istniejących znaków znakami B-1 (zakaz ruchu) z ograniczeniem czasowym od godziny 9 do 17 z wyjątkiem umieszczonym na tabliczce pod znakiem ,,nie dotyczy zaopatrzenia do 30 minut, mieszkańców dojeżdżających do posesji oraz służb miejskich’’. Na pozostałym obszarze centrum organizacja ruchu nie miała ulec zmianie.

 

Ze względu na wagę problemu starosta uznał, że projekt ten rozpatrywany będzie w trybie szczególnym, a podjęcie ostatecznej decyzji zostanie poprzedzone analizą wpływu zamknięcia ulicy na cały układ komunikacyjny miasta i sąsiednie ulice, a także oceną skutków społecznych dla mieszkańców i lokalnych przedsiębiorców. W tym celu powołana zostanie specjalna komisja, która rozstrzygnie jak będzie wyglądał ruch drogowy na Starym Mieście. W skład komisji starosta powoła przedstawiciela policji, miasta oraz reprezentantów lokalnej społeczności. Do czasu kompleksowego rozwiązania problemu, ze względu na bezpieczeństwo pieszych starosta przyjął tymczasowe rozwiązanie zaproponowane przez prezydenta z małymi korektami.

 

– W pełni popieramy dążenia do ograniczenia ruchu kołowego w ścisłym centrum miasta. Jest to trend ogólnoeuropejski i Wodzisław nie powinien się różnić od innych miast pod tym względem – mówi Arkadiusz Łuszczak naczelnik wydziału komunikacji i transportu w Starostwie Powiatowym. – Preferowanie ruchu pieszego, tworzenie stref o charakterze handlowo- rekreacyjnym (tzw. deptaków) podnosi nie tylko estetykę i atrakcyjność miasta, ale sprawia, że starówka jest chętniej odwiedzana przez mieszkańców i gości, którzy dzięki temu liczniej odwiedzają sklepy i lokale gastronomiczne. Przyjmowane rozwiązania muszą być jednak kompleksowe i spójne dla całego układu komunikacyjnego i jednocześnie stwarzać warunki do ograniczonego korzystania z tych ulic przez mieszkańców oraz handlowców. Ustalone reguły nie mogą jednakże powodować problemów z interpretacją przepisów i wyegzekwowaniem ustanowionych zasad – dodaje naczelnik.

 

Należy przypomnieć, że organizacja ruchu na terenie ścisłej zabudowy Starego Miasta w latach poprzednich była wielokrotnie zmieniana. Do roku 2009 r. na jego terenie obowiązywał zakaz ruchu, który nie dotyczył pojazdów zaopatrzenia i mieszkańców. Zakaz ten był nieskuteczny i nagminnie łamany, a przedsiębiorcy skarżyli się, że nie ma możliwości dojazdu do ich sklepów. W wyniku debaty społecznej, wprowadzono strefę płatnego parkowania i zezwolono na wjazd także konsumentom zaopatrującym się w lokalnych placówkach handlowych. Tłumaczono wtedy, że jest to niezbędne dla utrzymania opłacalności handlu, który z galeriami posiadającymi własne parkingi przegrywa walkę o klienta.

 

 

/Wojciech Raczkowski/

/publ.a/