Wodzisław: Wirtualna rzeczywistość służy niepełnosprawnym

1
140
DSC02542.JPG

Aktywność dziecka zmusza je zarówno do rehabilitacji fizycznej, jak i umysłowej.

 

Świat wirtualnej rzeczywistości stworzony w Centrum Nowych Technologii w Gliwicach otworzył swe przestrzenie dzieciom niepełnosprawnym. Podopieczni Zespołu Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych z Wodzisławia Śląskiego byli w dniu 6 listopada gośćmi naukowców Politechniki Śląskiej z Katedry Biomechatroniki –Wydziału Inżynierii Biomedycznej, którą prowadzi  Dziekan dr hab. inż. Marek Gzik.

 

Interaktywny system 3D z aplikacjami służącymi do rehabilitacji dzieci niepełnosprawnych,  jaki zaprezentowano małym gościom,  jest innowacyjnym  urządzeniem, a zarazem dziełem wielu autorów:  Pana Piotra Wodarskiego, Marka Gzika, Roberta  Michnika, Jacka Jurkojć, Pani Iwony Chuchnowskiej oraz  Andrzeja  Bieńka. Nie sposób wymienić jednym tchem wszystkich zalet tego urządzenia. Na szczególną uwagę zasługuje kolorowa, bajkowa wręcz sceneria, z którą chętnie zaprzyjaźnia się dziecko aktywnie podążające w wirtualny świat rehabilitacji.

 

Górne części dłoni dziecka wyposaża się w niezależne od siebie markery. To dzięki nim system komputerowy odbiera informację na temat lokalizacji dłoni w przestrzeni. Zaś małe piloty znajdujące się po wewnętrznej stronie dłoni informują o tym, czy dziecko zamyka dłoń, czy też ją ,,puszcza". Celem tego układu jest zasymulowanie rzeczywistego dotyku w świecie wirtualnym. Stacja bazowa, do której informacja ,,biegnie" torem radiowym odbiera te sygnały i przekazuje je do komputera zarządzającego systemem 3D. Dziecko wyposażone w specjalistyczne okulary staje więc w centrum wirtualnych wydarzeń i jest czynnym uczestnikiem oddziaływań terapeutycznych.

 

To fascynująca terapia. Odbywa się w środowisku wyjątkowym i atrakcyjnym dla dziecka. Aktywność dziecka zmusza je zarówno do rehabilitacji fizycznej, jak i umysłowej. Terapia ta posiada własną fabułę, w której nie brakuje elementów prostej gry. Duch pozytywnej rywalizacji pozwala zapomnieć o trudach rehabilitacji. Zbijanie wirtualnych baloników, wkładanie wirtualnych jabłek do koszyków o tej samej barwie czy przestrzenne układanie kloców i puzzli itp., to ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej, koncentracji, ale też doskonalenie motoryki i motywacji tak potrzebnej w rozwijaniu wytrwałości dziecka niepełnosprawnego.

 

Tych wszystkich wrażeń doświadczyli podopieczni Zespołu Placówek Szkolno-Wychowawczo-Rewalidacyjnych w Wodzisławiu Śl., którzy dzięki współpracy placówki z naukowcami Politechniki Śląskiej mogli wziąć udział w tych eksperymentalnych zajęciach. Uczniowie nie potrafili ukryć radosnych emocji, uśmiechów, ciekawości i zainteresowania bajkowym światem wirtualnym. Pierwsze wrażenia naszych uczniów pozwalają sądzić, iż nareszcie powstały urządzenia do rehabilitacji i terapii będące odpowiednikiem oczekiwań dzieci. Jest to bardzo ważne w samej istocie ich usprawniania, bowiem motywacja jest nie tylko kluczem do sukcesu, ale drogą do coraz lepszej sprawności.

 

Dodatkowym wydarzeniem tego dnia była obecność Światowej Agencji Informacyjnej Reutersa, która nie tylko obserwowała zmagania dzieci, ale także z zainteresowaniem wysłuchała między innymi wypowiedzi Pani Beaty Rączki- dyrektora ZPSWR w Wodzisławiu Śl. na temat roli Jaskini 3D w terapii podopiecznych jej placówki. Już na następny dzień planowa była filmowa prezentacja osiągnięć polskiej nauki w trosce o najmłodszych niepełnosprawnych Polaków w telewizji niemieckiej i angielskiej.

 

Warto również podkreślić, iż spotkanie uczniów ZPSWR z Jaskinią 3D wsparła Pani dyrektor Kolegium Pedagogicznego Politechniki Śląskiej Maria Flanczewska-Wolny wraz ze studentami, a inicjatorką całego przedsięwzięcia była Pani dr Barbara Grzyb.

 

Następna wizyta uczniów wodzisławskiej placówki w Jaskini 3D już w grudniu.

 

/Zespół Placówek Szkolno – Wychowawczo – Rewalidacyjnych w Wodzisławiu Śl./
/publ. a/