Trwają intensywne prace remontowe na trasie Rybnik – Chałupki.
Rewitalizacja linii kolejowej na trasie Rybnik – Chałupki ruszyła w październiku ubiegłego roku. Wykonawcą tej gigantycznej inwestycji jest konsorcjum firm Rubau Polska, Construcciones Rubau oraz Rover Alcisia. Przedsięwzięcie ma kosztować prawie 200 milionów złotych. Remont jest przeprowadzany na odcinku 32 kilometrów. Prace będzie polegać przede wszystkim na wymianie torów na całej trasie. W konsekwencji prędkość pociągów, które będą przemierzać ten odcinek będą mogły poruszać się z prędkością nawet 80 km/h. Ponadto wyremontowane zostaną perony na stacjach kolejowych w Rybniku Towarowym, Wodzisławiu Śląskim oraz w Olzie i na 6 przystankach: w Rybniku Rymerze, Radlinie Obszarach, w samym Radlinie, w Czyżowicach, Bełsznicy i Ryduszwałdzie. Oprócz tego na stacjach zainstalowany zostanie monitoring. Rewitalizacji poddane zostaną 24 przejazdy kolejowe, a 39 rozjazdów zostanie wymienionych. Przebudowane zostanie również 31 różnych obiektów inżynieryjnych w rodzaju mostów, wiaduktów i przepustów. Zmodernizowane zostanie 22,4 kilometra trakcji. Roboty prowadzone są z pełną parą. Jan Psota, członek Towarzystwa Entuzjastów Kolei, powiedział nam: najpierw robotnicy wykorzystując jeszcze istniejące tory rozwieźli na trasie całego remontu potrzebne im maszyny oraz materiały. Następnie na torach pojawiła się specjalna maszyna służąca do przesiewania podsypki. Później zdemontowano tory kolejowe i rozpoczęły się prace polegające na układaniu torów na nowo. Prace montażowe są prowadzone od strony Rybnika. Firmy, które wykonują zadanie mają do swojej dyspozycji na przykład koparki, które mogą poruszać się zarówno na torach, jak i jeździć normalnie. Z tego co obserwuję prowadzone roboty polegają nie tylko na wymianie torów, ale również na modernizacji peronów. Na miejscu starych i zniszczonych betonowych elementów tej części infrastruktury kolejowej pojawiają się nowe, zbudowane z prefabrykatów. Zgodnie ze specyfikacją wykonywanego zadania prowadzone są również remonty trakcji oraz konstrukcji inżynieryjnych na kolei. Według jest to niezwykle cenna inwestycja, ponieważ kolej powinna mieć priorytetowe znaczenie dla komunikacji w naszym państwie.
Leszek Iwulski