Kilka miesięcy temu zakończono przebudowę ul. Kozielskiej. Oddano do użytku wyremontowany wiadukt i nowe rondo u zbiegu ulic Kozielskiej,Tartacznej i Reja, które niedawno nazwano im. Rafała Wojaczka. Ta potężna inwestycja rozpoczęła się w 2013 roku. Teraz miasto chce kontynuować przebudowę głównego ciągu komunikacyjnego wzdłuż osi ulic Kozielska – al. Jana Pawła II. Władze zapowiadają, że pierwsze prace remontowe rozpoczną się za kilka miesięcy i uprzedzają mieszkańców o wynikających z tego faktu utrudnieniach. – Powoli musimy przygotowywać mieszkańców na to, że za kilka miesięcy wiadukt będzie nieprzejezdny. Przenosimy się z pracami na aleję Jana Pawła II – zapowiada prezydent Sabina Nowosielska. Na ten czas kierowcy znów będą musieli korzystać z objazdu przez obwodnicę. – Dobra wiadomość jest taka, że jak już ten etap prac zakończymy to następne nie będą związane z zamknięciem przejazdu pod wiaduktem – pociesza Artur Maruszczak, zastępca prezydent ds. inwestycji. Do końca obecnej kadencji mają powstać jeszcze dwa ronda. – Co roku przez kolejne 3 lata będziemy się przesuwali o jedno rondo do przodu – zapewnia Nowosielska. W wyniku zapowiadanej przebudowy całkowitej przemianie ma ulec prawie 500 metrowy odcinek drogi od wiaduktu do skrzyżowania z ulicami Głowackiego i Matejki wraz z sąsiednimi drogami. U zbiegu ulicy Grunwaldzkiej i Karola Miarki powstanie rondo z pięcioma wlotami, a piąty wjazd planowany jest od strony ulicy Dworcowej, która także zostanie wyremontowana. – W drugim etapie prac chcemy wykonać cały układ ronda na skrzyżowaniu Jana Pawła II, Grunwaldzkiej, Dworcowej, Karola Miarki i Traugutta i dojść do ul. Matejki. To skomplikowana inwestycja, bo przerabiamy praktycznie cały układ komunikacyjny w obrębie dworca kolejowego – tłumaczy Artur Maruszczak. Przebudowa tylu ulic wiąże się m.in. z przebudową kanalizacji deszczowej, przełożeniem okablowania, sieci gazowych, wodociągowych i kanalizacji sanitarnej oraz budową nowego oświetlania ulicznego. Docelowo rondo będzie organizowało ruch na sześciu ulicach. Przy planowanej modernizacji zmienią się także okolice wokół budynku dworca. – Zostaną tam przebudowane istniejące parkingi i przystanek autobusowy. Aleja zostanie poszerzona z siedmiu do 12 metrów, powstaną przy niej ścieżki rowerowe. W planach jest też budowa parkingu z 17 miejscami postojowymi i wiaty rowerowej dla 28 rowerów – zapowiada Jarosław Jurkowski, rzecznik urzędu miasta. Przy dworcu zlokalizowane będzie też centrum przesiadkowe. Prace mają potrwać od połowy kwietnia do połowy listopada 2016 roku. Zamknięty zostanie przejazd pod wiaduktem kolejowym na styku os. Pogorzelec i Śródmieście. Dla zmotoryzowanych mieszkańców oznacza to spore utrudnienie, dla korzystających z miejskiej komunikacji również, bowiem nastąpią zmiany w kursowaniu autobusów. – Podejrzewam, że w tym roku zamknięcie wiaduktu potrwa w granicach od dwóch do trzech miesięcy, ale będziemy starali się robić to w taki sposób, by jak najmniej utrudniać życie mieszkańcom. – zapewnia Maruszczak. Jak poinformował rzecznik urzędu miasta, koszt całej inwestycji jest szacowany na 8,4 mln zł , ale ostateczna kwota będzie znana dopiero w przyszłym roku po przetargu. 3 mln zł wyniesie dofinansowanie z Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej. Kolejne 630 tys. zł to wkład powiatu kędzierzyńsko – kozielskiego. Jego udział bardzo przyczynił się do wysokiej oceny złożonego wniosku o dofinansowanie. Gmina Kędzierzyn – Koźle zrewanżowała się z kolei wkładem przy inwestycji powiatowej. W edycji Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na 2016 rok wniosek z Kędzierzyna – Koźla oceniono w Opolskim Urzędzie Wojewódzkim najwyżej spośród 43 złożonych.
KS
Fot. Agnieszka Gogolewska