Jak będzie wyglądało centrum przesiadkowe w Wodzisławiu Śląskim?

2
120
centrum.jpg

Za wykupienie od PKP starego budynku dworca, po długich negocjacjach, miasto zapłaciło 553 tys. złotych. Obecnie obiekt ten jest niezagospodarowany ze względu na jego stan techniczny. Powstał jednak plan, który zakłada stworzenie w jego miejscu nowoczesnego centrum przesiadkowego, które połączy transport kolejowy, autobusowy, samochodowy i rowerowy.

Wśród mieszkańców Wodzisławia Śląskiego i Rybnika przeprowadzano badania, które miały na celu poznanie ich opinii na ten pomysłu stworzenia centrum przesiadkowego, zebranie informacji o tym, czego oczekiwaliby od takiego obiektu oraz jak istotna dla mieszkańców jest komunikacja publiczna w ogóle.

Okazało się, że pomysł zbudowania centrum aż 91% przebadanych osób oceniło pozytywnie. Mieszkańcy wskazali również, jakie elementy infrastruktury powinny się znaleźć w nowym obiekcie. Są to m.in. miejsca parkingowe, baza gastronomiczna, bezprzewodowy internet, kasy lub automaty biletowe, punkt informacji miejskiej czy przechowalnia bagażu.

Specjaliści z zakresu transportu przygotowali dla Wodzisławia Śląskiego dwie koncepcje centrum przesiadkowego.

W pierwszej koncepcji nie zakłada się likwidacji obecnie działających przystanków autobusowych w okolicy dworca, przez co odległość z najbardziej oddalonego przystanku do centrum przesiadkowego wyniesie 290 metrów. Przed dworcem miałoby powstać 78 miejsc parkingowych i 5 miejsc dla osób niepełnosprawnych. Zaplanowano również parking typu Kiss& Ride (przeznaczony dla kierowców, którzy podwożą kogoś na dworzec), zlokalizowany zaledwie 4 metry od wejścia do dworca. W tej koncepcji przewidziano również stację roweru miejskiego, która znajdowałaby się zaledwie 17 metrów od wejścia, a parking dla rowerów, dla tych podróżnych, którzy za pomocą dwóch kółek dostali się na ulicę Kolejową, oddalony byłby o 30 metrów.

http://wodzislaw-slaski.pl/wp-content/uploads/2015/12/wariant-11.jpg

Druga wersja centrum przesiadkowego, do której to przychylają się władze miasta, zakłada budowę pętli autobusowej przed dworcem, z jednoczesną likwidacją istniejących w okolicy dworca przystanków autobusowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu odległość przystanku od wejścia na teren budynku wynosiłaby zaledwie 15 metrów. Miejsc parkingowych byłoby wówczas 39, zaplanowano też 6 miejsc dla osób niepełnosprawnych. Miejsca parkingowe typu Kiss&Ride również znajdowałby się 4 metry od wejścia, a stacja roweru miejskiego oddalona byłaby o 41 metrów. Aby pozostawić rower na parkingu, należałoby przejść się 30 metrów od wejścia na dworzec PKP.

http://wodzislaw-slaski.pl/wp-content/uploads/2015/12/wariant-2.jpg

Oba warianty przewidują także 163 miejsca parkingowe po drugiej stronie ulicy Rybnickiej, czyli na skwerze po drugiej stronie ronda. Takie rozwiązanie nie przekonuje jednak prezydenta miasta: – Nie jestem przekonany do koncepcji budowy tak dużego parkingu kosztem zieleni pod drugiej stronie. Mam propozycję innego rozwiązania tej kwestii. Chcemy przejąć dodatkowe działki od PKP Nieruchomości zlokalizowane w bezpośredniej bliskości dworca kolejowego. Przejęcie tego terenu pozwoli nam zupełnie inaczej zbilansować miejsca parkingowe – wyjaśnia Mieczysław Kieca.

kk

Inf. UM Wodzisław Śl.
Fot. UM Wodzisław Śl.