– Towar możemy zwrócić, gdy kupujemy go na odległość, np. przez Internet, przez telefon, albo poza siedzibą przedsiębiorcy, np. na pokazie, prezentacji albo u siebie w domu. Mamy na to 14 dni od dnia jego odbioru i nie musimy podawać powodu zwrotu – mówi Dariusz Kalemba, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Wodzisławiu Śl.
Inaczej sytuacja wygląda jednak, gdy prezent został zakupiony w sklepie: – Nie można zwrócić towaru tzw. pełnowartościowego bez zgody sprzedawcy. Jeśli natomiast wyraża on na to zgodę, powinniśmy zadbać, aby móc później tę zgodę udowodnić. W przypadku, gdy kupujemy w sklepach, w których jest regulamin sprzedaży, np. tzw. sieciówkach, zapytajmy przy kasie czy towar możemy zwrócić, na jakich warunkach, czy towar musi być w oryginalnym opakowaniu z metką i czy musimy posiadać paragon – wyjaśnia Dariusz Kalemba. Sprzedawca w zamian może zaproponować konsumentowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.
Niezależnie od tego, czy chcemy zwrócić nietrafiony prezent, czy zgłosić reklamację – zawsze musimy mieć przy sobie dowód zakupu – paragon, potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta czy fakturę. W przypadku reklamacji, klient ma 2 lata czasu na jej zgłoszenie. W reklamacji możemy żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub, gdy wada jest istotna, zwrotu pieniędzy.
kk