Od 1 kwietnia do 7 czerwca Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Wodzisławiu Śląskim zarejestrował już 3440 wniosków. 2534 z nich wpłynęło w kwietniu, 833 – w maju, a 73 – w czerwcu. Na ten moment wydano 1790 decyzji.
Wnioski rozpatrywane są według kolejności daty wpływu, przy czym należy zaznaczyć, że są osoby, które złożyły wnioski na początku kwietnia, a nie mają wydanej decyzji z uwagi na skomplikowaną sytuację, w tym: niezgodność dostarczonej dokumentacji z danymi zawartymi w bazach danych, na których pracują pracownicy MOPS-u; brakujące dokumenty, źle wypełniony wniosek itp.
Nie wszystkie złożone wnioski są rozpatrywane są przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Niektóre zostały przekazane do Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Katowicach celem ustalenia, czy w sprawie zachodzą przepisy o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Takich wniosków jest kilkadziesiąt.
Na ten monet pracownicy wydają decyzje z końca kwietnia (wnioski z dochodami) i maja (wnioski bez dochodów). Proces wydania decyzji bez dochodu jest znacznie krótszy niż tej, gdzie trzeba obliczyć, czy wnioskodawca kwalifikuje się do świadczeń na 1. dziecko i kolejne dziecko.
Od 1 kwietnia, w celu usprawnienia wydawania decyzji i wypłaty świadczeń, wprowadzony został dwuzmianowy system pracy i wydłużono godziny urzędowania MOPS-u do godziny 18:00. Ponadto, przy analizie złożonych dokumentów pracują praktycznie wszyscy pracownicy działu świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych. Przydzielono jeden numer telefonu komórkowego, pod którym udzielane są wszystkie informacje dotyczące świadczeń rodzinnych. W celu przyspieszenia procesu realizacji wypłat, pracownicy kontaktują się telefonicznie z klientami, informując o fakcie wydania decyzji.
Pieniądze wypłacane są po odbiorze decyzji przez zainteresowanego. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, na realizację wniosku i wypłatę świadczeń pracownicy mają trzy miesiące od daty wpływu prawidłowo wypełnionego wniosku.
publ. kk