Śledzimy działania Wodzisławskiej Izby Gospodarczej oraz Klubu Przedsiębiorcy w Cieszynie, zmierzające w kierunku nowoczesnego patriotyzmu gospodarczego.
My, jako konsumenci decydujemy, gdzie, co i za jaką cenę chcemy kupić. Wybierając produkty i usługi lokalnych przedsiębiorców – wspieramy rodzime biznesy, przyczyniamy się do ich rozwoju i wzrostu zatrudnienia. Dokonując wyboru, decydujemy o teraźniejszości i przyszłości miejsca, w którym żyjemy. Postanowiliśmy przyjrzeć się działaniom istytucji wspierających biznes, które podejmują trud budowania świadomości, jak istotny dla funkcjonowania lokalnej przedsiębiorczości jest nowoczesny patriotyzm gospodarczy.
Idea na przeprowadzenie kampanii związanej z patriotyzmem gospodarczym zrodziła się u Anny Kańskiej- Górniak, która od 10 lat prowadzi Klub Przedsiębiorcy, działający przy Zamku Cieszyn. Klub od ponad dekady zrzesza lokalne, rodzinne firmy oraz propaguje inicjatywy społeczne, zmierzające do rozwoju gospodarki miasta. Jest miejscem spotkań i podnoszenia kwalifikacji przedsiębiorców. Działania Zamku Cieszyn polegają przede wszystkim na edukacji i aktywizacji mieszkańców regionu. To właśnie w Cieszynie Klub Przedsiębiorcy, pod przewodnictwem Anny Kańskiej-Górniak, podjął się wyzwania wypracowania i przeprowadzenia kampanii promującej patriotyzm gospodarczy.
W ramach tej idei zorganizowano spotkanie robocze oraz burzliwą sesję kreatywną, która miała na celu wygenerowanie jak największej liczby pomysłów dotyczących rozwoju i wzmocnienia patriotyzmu lokalnego.
Podczas sesji, przedstawiciele środowiska biznesu, kultury, mediów oraz władz samorządowych mieli za zadanie stworzyć wizję świata idealnego w kontekście patriotyzmu lokalnego. Moderatorem spotkania był Marek Amrogowicz, trener zarządzania, specjalizujący się w technikach kreatywnego i lateralnego myślenia, który razem z mieszkańcami Cieszyna opracował następujące wnioski. Patriotyzm lokalny to nie tylko wielkie słowa, ale przede wszystkim czyny. Nawet te najmniejsze. Patriotyzm to duma z tego, skąd się pochodzi. To stawianie na produkty oraz usługi lokalne, zatrudnienie i tworzenie nowych miejsc pracy oraz płacenie podatków w miejscu, gdzie się mieszka. Cieszynianie podkreślili również istotę dumy z historii oraz kultury, gwary, strojów, tradycji oraz potrzeby chwalenia się swoim dziedzictwem. Patriotyzm gospodarczy to docenianie unikalnych, lokalnych produktów i instytucji. To otwartość na potrzeby, pomysły i inicjatywy mieszkańców. Uczestnicy sesji kreatywnej doszli do wniosku, iż lokalny patriotyzm to przede wszystkim aktywne tworzenie ich wspólnej rzeczywistości, korzystanie z prawa wyboru i bycie lojalnym wobec swojej ziemi w dobrych, ale i też gorszych chwilach.
Podczas spotkania, wyidealizowaną wizję patriotyzmu lokalnego skonfrontowano ze stanem obecnym. Wszyscy uczestnicy sesji kreatywnej zgodnie stwierdzili, że należy wykonać wielką pracę dla lokalnego społeczeństwa.
Na terenie naszego regionu funkcjonuje szereg prężnie działających instytucji zrzeszających przedsiębiorców. Jedną z nich jest Izba Gospodarcza w Wodzisławiu Śląskim, która od 2012 r. patriotyzm gospodarczy ma wpisany jako swój główny cel. Jakie działania podejmuje Izba w kierunku wpierania lokalnego patriotyzmu gospodarczego?
Odpowiedzi na ten temat udzielił Krzysztof Dybiec, prezes Izby Gospodarczej w Wodzisławiu Śląskim.
Główne działania Izby Gospodarczej to comiesięczne śniadania biznesowe, dzięki którym nasi przedsiębiorcy mają szansę się poznać, nawiązać współpracę i w konsekwencji korzystać ze swoich wzajemnych usług. Dzięki tym działaniom, kwoty transakcji osiągają już miliony złotych – te pieniądze zostają w naszym regionie. W Wodzisławskiej Izbie Gospodarczej są firmy, które kiedyś kupowały w kraju i za granicą – dziś, dzięki zaszczepieniu idei patriotyzmu lokalnego – przedsiębiorcy kupują w pierwszej kolejności u swoich.
Patriotyzm lokalny to wspólne działania miasta, starostwa i Izby dotyczące opieki inwestorskiej, która pomaga rozwijać biznesy. Wiele naszych firm buduje nowe zakłady a jeszcze więcej – czeka na dalszy rozwój.
Lokalny patriotyzm to także zaangażowanie przedsiębiorców w edukację. Rośnie liczba uczniów, którzy kształcą się we wskazanych przez nas kierunkach. Daje im to gwarancję stabilnego zatrudnienia, wspomagając przy tym rozwój naszego regionu.
Dominika Rudzka
fot. Archiwum Klubu Przedsiębiorcy w Cieszynie