Jak co roku w drugą niedzielę grudnia wszedł w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Zmiany szykują się także na dworcach w Wodzisławiu Śląskim i Raciborzu.
10 grudnia zmienił się rozkład jazdy pociągów. Korzyści odczuwają mieszkańcy Wodzisławia Śląskiego, którzy ze swojego miasta mogą dojechać bezpośrednio już nie tylko do Pragi, ale i do Bratysławy i Budapesztu, a także mają do wyboru cztery połączenia do Warszawy. Obok dotychczasowych pociągów Comenius, Praha i Porta Moravica pojawiła się Varsovia relacji Warszawa Wschodnia – Budapest Nyugati przez Bohumin, Ostravę i Bratysławę, która do stolicy Węgier odjeżdża o godz. 13:17.
Trwają przygotowania do uruchomienia Szybkiej Kolei Miejskiej między Wodzisławiem a Rybnikiem. Pojawi się więcej nowych pociągów Kolei Śląskich Elf 2 i dodatkowe połączenia z Rybnikiem. W pełni SKM ruszy w czerwcu przyszłego roku. Liczba par pociągów wzrośnie wtedy do 27 w ciągu doby – będą przynajmniej dwa pociągi w ciągu godziny w każdą stronę w godzinach szczytu w dni robocze, jak również pociąg co godzinę w każdą stronę poza godzinami szczytu w dni robocze oraz przez cały dzień w dni wolne. Będzie to pierwszy przypadek w województwie śląskim, gdzie samorządy zrefundują część kosztów uruchomienia pociągów. Od czerwca pojawi się w Wodzisławiu PolRegio. Nowoczesnymi pociągami Impuls trzy razy dziennie będzie można dojechać do Krakowa i raz do Rzeszowa i Chałupek.
Niedługo komfort podróżnych z Wodzisławia Śląskiego zwiększy się także dzięki remontowi dworca kolejowego. Powstanie nowoczesne centrum przesiadkowe – miasto chce w jednym punkcie połączyć transport kolejowy, autobusowy, rowerowy i samochodowy w ramach projektu „Pociąg do dwóch kółek”.
Jakie zmiany w Raciborzu? Jeśli chodzi o Koleje Śląskie, zniknęły niemal wszystkie bezpośrednie pociągi do i z Bohumína. Godziny odjazdów zmieniły się głównie o kilka minut, jednak należy zwrócić uwagę na przeniesienie pociągu w kierunku Chałupek z godz. 13:37 na 13:02. W związku z przeprowadzonym remontem krótszy jest czas przejazdu do tej przygranicznej miejscowości. Dzięki modernizacji linii kolejowej nr 151 szybciej jedziemy też do Wrocławia. Kilka połączeń obsługiwanych przez PolRegio zostało skróconych lub przedłużonych. Pojawił się też wieczorny pociąg, który w dni powszednie pojedzie do Opola, a w weekendy do Kędzierzyna. Można też dojechać z Kędzierzyna-Koźla do Raciborza na godz. 4:59.
Nadal można dojechać bezpośrednim pociągiem PKP Intercity z Raciborza do Warszawy. Wraca wakacyjne połączenie nad morze. TLK Wydmy będzie zaczynał bieg w Bohumínie, by w Raciborzu pojawić się o godz. 20:40. Z Kuźni Raciborskiej, tak jak do tej pory, można dostać się pociągiem do Zakopanego, Bydgoszczy czy Bielska-Białej. W sezonie wakacyjnym będzie się tam też zatrzymywał TLK Pirat relacji Bielsko-Biała Główna – Kołobrzeg/Świnoujście. Ciekawostką są dwa pociągi międzynarodowe, które zamiast, jak do tej pory, przekraczać granicę w Zebrzydowicach, będą to robiły w Chałupkach. Oprócz wspomnianego IC Varsovia w Chałupkach będzie się również zatrzymywał pociąg z Moskwy do Nicei.
Ciągle nierozwiązany jest temat raciborskiego dworca. Przede wszystkim musi dojść do porozumienia dwóch spółek – PKP S.A., która zarządza nieruchomościami i PKP PLK odpowiadającej za zarządzanie liniami kolejowymi. Ruszyły już przygotowania do przebudowy stacji (jako torów, infrastruktury itp.) – PKP PLK niedawno ogłosiły postępowanie na opracowanie dokumentacji projektowej. Dworzec znalazł się w Programie Inwestycji Dworcowych, lecz nie wiadomo, kiedy podróżni będą mogli korzystać z odnowionego lub nowego budynku.
Katarzyna Przypadło