Testowa jazda elektrobusem Rafako odbyła się 6 września na terenie zakładu Raciborskiej Fabryki Kotłów.
Według zapowiedzi producenta Racibórz ma być pierwszym miastem, w którym zasilany akumulatorami autobus będzie testowany w ruchu ulicznym. Będziemy mogli go spotkać na drodze jeszcze w tym roku.
Projekt Ebusa przedstawiono w grudniu 2018 roku. W lipcu tego roku Rafako informowało o pierwszych jazdach testowych. – Nasz autobus elektryczny RafakoEbus odbywa pierwsze jazdy testowe! Jesteśmy już o krok od tego, aby po polskich ulicach zaczął jeździć pierwszy zeroemisyjny autobus z baterią w podwoziu – informowało wówczas Rafako.
Zdaniem producentów główną zaletą projektu jest to, że powstaje całkowicie od zera jako autobus elektryczny, a nie w wyniku adaptacji konstrukcji pojazdu spalinowego pod potrzeby „elektryka”. – Dzięki temu nasze rozwiązanie uwzględnia wszystkie specyficzne dla napędu elektrycznego potrzeby i wykorzystuje najnowsze trendy na rynku światowym, nadając nowym pojazdom zalety, które będą w stanie sprostać wysokim wyzwaniom technicznym i wymaganiom klienta – mówił Michał Maćkowiak, Head of Innovation Rafako S.A.
– To, co wyróżnia Rafako E-busa na tle autobusów o napędzie elektrycznym, to jego wyjątkowa konstrukcja. Napędzające go baterie zostały umieszczone pod podłogą, a nie na dachu, jak u większość producentów. Dzięki temu rozwiązaniu autobus ma jedynie 3,2 m wysokości. Zamocowanie akumulatorów pod podwoziem ma jeszcze tę zaletę, że znacząco obniży środek ciężkości autobusu, a w konsekwencji wpłynie na znaczną poprawę stabilności toru jazdy, szczególnie podczas pokonywania zakrętów. Mówiąc wprost: dzięki takiej konstrukcji autobus jest bezpieczniejszy – podaje Rafako.
/oprac. c/
fot. Ireneusz Burek