Rafako zawarło porozumienie z Agencją Rozwoju Przemysłu.
Rafako chce sprzedać e-busa. 16 stycznia spółka poinformowała o zawarciu porozumienia z Agencją Rozwoju Przemysłu. Jego przedmiotem jest określenie zasad współpracy oraz rozpoczęcie rozmów w zakresie uzyskania biznesplanu oraz wyceny. – Dokumenty te będą wykorzystane w ramach planowanej transakcji polegającej na sprzedaży przez emitenta na rzecz ARP, po uprzednim wydzieleniu, zorganizowanej części przedsiębiorstwa (lub sprzedaży udziałów w kapitale zakładowym spółki celowej, tj. spółki pod firmą Rafako E-Bus spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Raciborzu, do której zorganizowana część przedsiębiorstwa zostałaby wniesiona pod jakimkolwiek tytułem prawnym) w postaci utworzonego oddziału emitenta w Solcu Kujawskim, który będzie się zajmował produkcją oraz sprzedażą pojazdów o napędzie elektrycznym, jak również usługami projektowymi oraz pracami badawczo–rozwojowymi w tym zakresie. Zgodnie z zawartym porozumieniem Rafako przyznało ARP wyłączność w zakresie negocjacji oraz przeprowadzenia transakcji do dnia 30 czerwca 2020 r. – czytamy w komunikacie.
Pojazd zaprezentowano w grudniu 2018 r. w fabryce w Raciborzu. Został zaprojektowany i wykonany od początku jako autobus z elektrycznym układem napędowym i zasilaniem bateryjnym. Zaplanowano trzy wersje: szkolną, podmiejską i miejską. W zależności od wersji ma od 20 do 40 miejsc siedzących i długość do 8,5 m. Wysokość 3,2 m, pozwalającą wjeżdżać pod praktycznie każdy wiadukt w miastach, uzyskano poprzez umieszczenie baterii pod podłogą, a nie jak jest to najczęściej dotąd praktykowane – na dachu pojazdu. Znacząco to obniży także środek ciężkości autobusu, a w konsekwencji wpłynie na znaczną poprawę stabilności toru jazdy, a więc bezpieczeństwo.
Do napędu przewidziano trójfazowy silnik synchroniczny o mocy 140 kW o dużej sprawności – rzędu 96%, znacznie wyższej od stosowanych dotychczas rozwiązań. W wersji szkolnej i podmiejskiej przewidziano baterie NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok. 140 km, w wersji miejskiej baterie LTO o pojemności 61 kWh – tu zasięg naładowanego busa wynosi 70 km. Zastosowanie innowacyjnych baterii do szybkiego ładowania typu LTO umożliwi szybkie, ok. 15-minutowe naładowanie baterii do 90% pojemności.
KP
Fot. Ireneusz Burek