Elektryczny autobus został włączony do floty rejsowej PK Racibórz na regularnych liniach miejskich.
12 lutego na ulice Raciborza jako autobus rejsowy Przedsiębiorstwa Komunalnego wyjechał Rafako E-bus, czyli pierwszy w kraju mały autobus elektryczny z baterią pod podwoziem, całkowicie polski projekt, który powstał w trosce o czystość powietrza i redukcję hałasu. Pojazd przeszedł już szereg testów i technicznych jazd próbnych. Miesiąc temu spółka Rafako zawarła wstępne porozumienie z Agencją Rozwoju Przemysłu dotyczące współpracy przy produkcji e-busów. – E-busy to przedsięwzięcie uzasadnione biznesowo i społecznie. Ten rok będzie dla nas bardzo dynamiczny – mówił podczas briefingu prasowego zastępca dyrektora oddziału Rafako S.A. w Solcu Kujawskim Dariusz Szarabajko.
Elektryczny autobus został włączony do floty rejsowej przewoźnika na regularnych liniach miejskich na dwutygodniowe testy. – To, co zapowiadaliśmy w ubiegłym roku, właśnie się realizuje. Miasto Racibórz od rodzimej firmy Rafako S.A. otrzymało do przetestowania autobus elektryczny. Czy w przyszłości zastąpimy miejski tabor e-busami, pokaże czas. Elektromibilność jest na topie. Musimy się przekonać, czy autobusy te zdają egzamin na miejskich liniach i czy odpowiadają naszym potrzebom. Jest to również kwestia rachunku ekonomicznego – mówił prezydent Dariusz Polowy.
W pierwszą jazdę e-busem ulicami miasta zabrał się także przebywający w Raciborzu na zaproszenie Dariusza Polowego prezydent Zamościa Andrzej Wnuk. – Mamy w swoim taborze kilkanaście autobusów zasilanych gazem. Chcielibyśmy je w przyszłości wymienić na bardziej ekologiczne, dlatego bardzo dziękuję za zaproszenie. Jeśli Rafako po testach w Raciborzu zdecydowałoby się przesłać autobus na testy także do Zamościa, z przyjemnością skorzystamy. Autobus mógłby stać się wizytówką Raciborza i tego pięknego regionu w Zamościu – powiedział Andrzej Wnuk.
Za kierownicą e-busa w czasie pierwszego rejsu z pasażerami zasiadł prezes PK Bogdan Gawliczek. – O tym, jak autobus sprawdza się w użytkowaniu, będę mógł powiedzieć dopiero za jakiś czas. Problemu nie stanowi ładowanie pojazdu. Do pełna bateria ładuje się w 5,5 godziny. Jego zasięg to 140 km. Autobus będzie jeździł na wszystkich liniach – tłumaczył Bogdan Gawliczek
Pojazd jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Producent reklamuje E-busa jako unikalny polski miniautobus niskoemisyjny, który dzięki nowoczesnej technologii i niewielkim gabarytom znakomicie sprawdzi się jako autobus szkolny oraz miejski lub podmiejski środek transportu.
KP
Fot. UM Racibórz