Inwestycja w edukację

105
155

Program Wsparcia Rynku Pracy – elementarz.

W Strategii Rozwoju Śląska 2030 czytamy m.in. „Jednym z problemów występujących zarówno w skali kraju, jak i regionów jest niedopasowanie systemów edukacji i kształcenia do potrzeb rynku pracy. Obecnie szkoły nie przekazują kompetencji oczekiwanych przez przedsiębiorców, nie istnieje też wystarczająco atrakcyjna i jednocześnie elastyczna oferta przekwalifikowania osób dorosłych. Konieczne jest wypracowanie modelu współpracy szkolnictwa z gospodarką oraz włączenie do systemu kształcenia praktyk zawodowych w przedsiębiorstwach. Niezbędny jest również aktywny udział przemysłu w przygotowywaniu programów nauczania…”

Stoimy aktualnie przed zadaniem wypracowania nowego modelu współpracy samorządów, Instytucji Otoczenia Biznesu, edukacji miejskiej, edukacji powiatowej i przedsiębiorców w powyższym zakresie. Modelu, w którym rozwijanie przedsiębiorczego myślenia wśród dzieci i młodzieży, należy opierać na spotkaniach przedsiębiorców i osób inicjujących przedsięwzięcia biznesowe z młodzieżą oraz studentami.

Ale mówiąc o współpracy biznesu z samorządem (prowadzącym i odpowiedzialnym za edukację nowego pokolenia pracowników) potrzeba wspólnego wysiłku w budowaniu mocnej identyfikacji gminy (zarówno w znaczeniu terytorialnym jak i administracyjnym) jako miejsca przyjaznego biznesowi i kształcącego przyszłą kadrę już od najmłodszych lat. Na przykładzie takiego miasta jak Racibórz, to blisko tysiąc uczniów szkół oraz kilkudziesięciu studentów uczelni, ucząc się powinno nabywać kompetencje niezbędne na rynku pracy. Nadrzędnym celem dla modelu współpracy jest zbudowanie ramowego i długofalowego programu rozwoju przedsiębiorczości dzieci i młodzieży oraz inkubacji młodych przedsiębiorstw, opartego na ścisłej współpracy w edukacji dualnej.

Miasta Subregionu Zachodniego w minionych latach traciły mieszkańców. Niż demograficzny oraz mało atrakcyjne miejsce do życia w stosunkowo niewielkich miastach (w porównaniu z Katowicami, Opolem, Gliwicami, Krakowem czy Wrocławiem) powodowało ucieczkę młodych (i nie tylko) osób, które trafiły na „obce” rynki pracy. Dziś w wielu miastach trwają prace nad nową strategią (2020 -2030), w tym wprowadzeniem zmian wpisujących się w trendy slow citi, który jest jednym z kluczowych parametrów poprawy jakości życia, a ta z kolei decyduje o tym czy mieszkańcy opuszczają miasto czy chcą w nim się osiedlać. Skutki zmian demograficznych można neutralizować tworząc nowoczesne miasto jako dobre miejsce do życia. W tym kontekście widać potrzebę odszukania „niszy biznesowej” dla miasta. Niemal w każdym mieście, działa wiele podmiotów świadczących wyjątkowe usługi z zakresu tradycyjnego i nowoczesnego rzemiosła czy innowacyjnych usług. To miasto musi wykreować się jako miejsce przyjazne wyjątkowym biznesom dla mikro i małych firm, szczególnie firm rodzinnych, które niemal nigdy nie zmieniają siedziby swojej działalności. Konieczna jest praca nad wizerunkiem lokalnego biznesu MŚP, który może stanowić główną przewagę konkurencyjną nowo powstających i rozwijających się branż. Tysiące istniejących firm, kilkadziesiąt nowo powstających rocznie w takich miastach jak Racibórz, Rybnik, Wodzisław Śląski, w tym młode osoby, które mogą dosyć szybko uruchomić nową działalność – to kapitał biznesowy jaki miasto powinno wziąć pod uwagę planując rozwój gospodarczy w najbliższych latach.

Rok 2020 i kolejne miną pod znakiem pracy nad strategią rozwoju miasta na kolejną dziesięciolatkę. Powyższe działania wpisują się jednoznacznie w istniejącą strategię rozwoju miasta Racibórz, w której czytamy, że misją Miasta jest: „Kreowanie atrakcyjnych warunków dla rozwoju człowieka i biznesu w przyjaznym otoczeniu, w kontakcie z przyrodą, historią, nauką, kulturą i rekreacją”, zaś na drugim miejscu wśród celów strategicznych wymienia się „Stwarzanie warunków do inwestowania i rozwoju przedsiębiorczości”. Wzmocnienie zasobów kadrowych rynku pracy jest kluczowym zadaniem samorządu jeśli ma stwarzać warunki do inwestowania oraz realizować wsparcie małych i średnich przedsiębiorstw, co wpisane jest w cele operacyjne tejże strategii.

Warto skoncentrować się nad nowym dokumentem zasadniczym, ale przede wszystkim nad jego konsekwentnym wdrażaniem. Aby nie trafił „do szuflady” ale stał się programem realizowanym we współpracy samorządów z lokalnym środowiskiem gospodarczym, znającym rynek, jego potrzeby oraz problemy gospodarcze miasta.

Wzmacnianie potencjału gospodarczego oraz zasobów rynku pracy, poprawa wizerunku regionu jako atrakcyjnego miejsca do edukacji, pracy, wypoczynku, zamieszkania – to jeden z głównych celów programu realizowanego przez Śląskie Porozumienie Gospodarcze ŚLĄSK.ONLINE.

Głównym celami są:

  • Wzmacnianie postaw przedsiębiorczości, przygotowanie do rozpoczęcia działalności oraz wsparcie młodego przedsiębiorcy w pierwszym okresie działalności, wskazywanie możliwości wsparcia, w tym w szkoleniach rozwojowych i branżowych oraz pozyskiwaniu źródeł finansowania.
  • Wzrost potencjału społeczno-gospodarczego gminy oraz wzrost konkurencyjności regionu.
  • Stymulowanie inicjatyw prowadzących do rozwijania wysoko wykwalifikowanych zasobów rynku pracy oraz efektywnego wykorzystania dostępnego kapitału ludzkiego.
  • Udostępnianie zainteresowanym wiarygodnej i rzetelnej informacji gospodarczej, wspierającej nowo powstałe i istniejące przedsiębiorstwa.
  • Promowanie idei przedsiębiorczości na wszystkich etapach edukacji oraz wśród dorosłych.
  • Promocję marki Przedsiębiorczy Racibórz jako powszechnego miejskiego informatora o działaniach Miasta na rzecz realizowanych zadań gospodarczych oraz źródła wiedzy o działalności Ośrodka Współpracy Gospodarczej.
  • Zwiększenie współpracy między lokalnymi przedsiębiorcami a Instytucjami Otoczenia Biznesu. Zwiększenie zaangażowania przedsiębiorców w edukację kadr oraz współpracę ze szkołami.