Podczas festiwalu na przybyłych czekał tor pumptrack, nietypowe rowery, miasteczko ruchu drogowego czy pokaz sprzętu policyjnego i strażackiego. Odbyła się też 4. Raciborska Nocka Rowerowa.
5 września na Placu Dominikańskim w Raciborzu odbyła się druga edycja Raciborskiego Festiwalu Rowerowego pod hasłem „Racibórz kocha rower”. Dla przybyłych przygotowano szereg atrakcji. Dużym zainteresowaniem cieszył się pumptrack, czyli tor, na którym można było sprawdzić się na specjalnie profilowanych zakrętach, hopkach i garbach. Przeszkody na nim ułożone są w takiej kolejności, by możliwe było rozpędzanie się i utrzymywanie prędkości bez konieczności pedałowania. Wyrabia on u użytkowników refleks, zmysł równowagi oraz kondycję. Korzystać z niego można na terenie OSiR-u przy ul. Zamkowej.
Straż miejska udostępniła miasteczko ruchu drogowego, gdzie dzieci przygotują się do zdania egzaminu na kartę rowerową. Jazda po miasteczku ma nauczyć bezpiecznego poruszania się rowerem, wykorzystywania wiedzy teoretycznej w rozpoznawaniu i przestrzeganiu znaków drogowych. Poza tym uczy integracji i jazdy z innymi rowerzystami. Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Raciborzu promował akcję #RowerToPower, która polega na odnawianiu rowerów przez podopiecznych placówki i oddawaniu tym, dla których są one wymarzone i bezcenne. Natomiast Marian Hampel zaprezentował nietypowe rowery swojego autorstwa.
W programie była także akcja znakowania rowerów – na rower nanoszone było tzw. syntetyczne DNA z numerem identyfikacyjnym, dzięki któremu w przypadku kradzieży bądź utraty roweru po informacji przekazanej przez właściciela łatwiej będzie zidentyfikować i odnaleźć pojazd oraz bezpłatny serwis rowerowy, w którym raciborzanie dokonywali nie tylko przeglądu technicznego swoich jednośladów, ale także podstawowych napraw i regulacji. Ponadto miały miejsce lekcje z bezpieczeństwa ruchu drogowego dla najmłodszych, profilaktyka i porady w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, konkursy z nagrodami dla dzieci i młodzieży oraz pokaz sprzętu policyjnego i strażackiego. Nie zabrakło stoiska z wodą Raciborzanką.
Wieczorem odbył się start 4. Raciborskiej Nocki Rowerowej. Chętni mieli okazję pokonać 30-kilometrową trasę o charakterze terenowym. Meta znajdowała się przy strzelnicy koło Rafako, gdzie na uczestników czekało ognisko z kiełbaskami.
Przy okazji organizatorzy zachęcali do kręcenia kilometrów dla Raciborza, który walczy o tytuł Rowerowej Stolicy Polski. Rowerzyści mają za zadanie pobrać darmową aplikację, która rejestruje trasy i ich długości. Miasto, które wygra rywalizację, otrzyma przechodni Puchar Rowerowej Stolicy Polski. Szczegóły na rowerowastolicapolski.pl.
II edycja Raciborskiego Festiwalu Rowerowego zorganizowana była w ramach projektu „Bezpieczni, świadomi i pewni – mieszkańcy Raciborza na przejściach dla pieszych” dofinansowanego z Programu ograniczania przestępczości i aspołecznych zachowań Razem bezpieczniej im. Władysława Stasiaka na lata 2018–2020. Organizatorami wydarzenia byli: Miasto Racibórz, Ośrodek Sportu i Rekreacji i Raciborskie Centrum Kultury. Partnerami festiwalu są: Zakład Poprawczy i Schronisko dla Nieletnich w Raciborzu, Raciborskie Wodociągi i Rower to Power.
KP
Fot. Katarzyna Przypadło
Rowerem z Raciborza do Markowic w przyszłym roku
Miasto Racibórz ogłosiło przetarg na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej budowy ścieżki rowerowej na odcinku od Łężczoka do przystanku w Markowicach przy ul. Gliwickiej. To drugi etap inwestycji, w ramach której wybudowano 1,5 km odcinek ścieżki rowerowej poza pasem drogi wojewódzkiej 919 od mostu na Uldze do wjazdu na teren rezerwatu Łężczok. Dzięki niej od zeszłego roku można bez obaw dostać się rowerem ze ścieżki wzdłuż wałów do cenionego rezerwatu.
Teraz czas na kontynuację zadania i połączenie rowerowe z Markowicami. Miasto przed ogłoszeniem przetargu na drugi etap musiało przeprowadzić uzgodnienia z właścicielami terenów pod budowę ścieżki: Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa i Państwowym Gospodarstwem Leśnym Lasy Państwowe Nadleśnictwo Rudy Raciborskie.
Przyszły zleceniobiorca ma do opracowania dokumentację na budowę 550 m ścieżki o szerokości 3 metrów i nawierzchni z asfaltobetonu – dokładnie takiej jak pierwszy 1,5 km odcinek ścieżki. Dokumentacja ma być gotowa jeszcze w grudniu, a wczesną wiosną po przeprowadzeniu procedur przetargowych na wyłonienie wykonawcy budowy ścieżki miałyby ruszyć prace budowlane. Ścieżka ma być oddana do użytku jeszcze w 2021 roku.