Sposobów na promocję miasta są tysiące. Narzędzi komunikacji, które można dla niej wykorzystywać, jest coraz więcej. Przestrzeń internetowa pokazuje coraz to nowsze możliwości w tej sferze. Portale internetowe, Facebook, Twitter, YouTube, fora dyskusyjne, newslettery to tylko niektóre z licznych platform, które można wykorzystać do skutecznego promowania miejscowości. Pokazywać można również wiele. Można skupić się na walorach estetycznych. Wskazywać na piękno natury, unikatowe w skali regionu lub kraju zabytki. Można promować gospodarkę. W tym segmencie fachowcy najczęściej pokazują zalety terenów inwestycyjnych, wskazują na udogodnienia oferowane przez samorząd. Można również promować się dzięki aktywności miasta. W tę stronę idzie ostatnio Wodzisław Śląski. W stosunkowo niedługim czasie mieszkańcy miasta mieli możliwość uczestnictwa w szeregu imprez o sporym rozmachu. Organizujący te imprezy urząd miasta buduje w ten sposób markę miasta aktywnego, które w ten sposób chce przyciągnąć doń turystów, inwestorów oraz skłonić mieszkańców do pozostania w Wodzisławiu. W czerwcu i lipcu zorganizowano z przytupem „Dni Miasta”, na których nie zabrakło takich gwiazd, jak Agnieszka Chylińska, Natalia Szroeder czy zespół LUX TORPEDA. Organizację tej imprezy miasto zleciło stacji radiowej Eska. W lipcu wodzisławian czekała impreza, która od kilku lat wpisała się już chyba na trwałe w kalendarz fanów muzyki reggae w całym kraju. Miasto na dwa dni zostało „najgorętszym miejscem na ziemi”. W parku miejskim rządziły jamajskie rytmy, głośna muzyka, entuzjazm nastolatków. I tutaj miasto nie działało samodzielnie. Dużą część organizacji bierze na siebie zespół Tabu, który jest ulubieńcem nie tylko lokalnej publiczności. Festiwal gościł już na swojej scenie gwiazdy takie, jak Kamil Bednarek, ale na plakatach można znaleźć także nazwiska zagranicznych wykonawców. Na początku lipca, za sprawą Wombat Dirt Jumping Cup, czyli zdobywców pucharu świata w tej kategorii sportów ekstremalnych, na wodzisławskim rynku zawitali specjaliści od podniebnych akrobacji na rowerach. Przez całe wakacje otwarty jest Balaton, czyli miejskie kąpielisko zarządzane przez MOSiR, na którym prywatni przedsiębiorcy organizują imprezy. Ostatnim akordem tej formy promocji miasta było otwarcie Rodzinnego Parku Rozrywki, podczas którego mieszkańcy mogli uczestniczyć w ćwiczeniach fitness, a także przypatrywać się zawodom w jeździe na bmx, akrobacjom na deskorolkach czy też prawdziwym wyścigom samochodzików sterowanych dzięki kontrolerom radiowym. Ta forma promocji ma nie tylko zachęcić mieszkańców do tego, by odkrywali swoje miasto, byli zainteresowani jego życiem, ale również by na stale się z nim związali. Ma również doprowadzić do wzrostu poziomu rozwoju gospodarczego. Argument ten przywołuje prezydent Mieczysław Kieca, który zauważa, że już teraz pojawiają się deweloperzy zainteresowani budową wyższych budynków na osiedlu sąsiadującym z parkiem rozrywki. Na wszystkich tych imprezach pojawiają się mieszkańcy Rybnika, Raciborza, Pszczyny, Jastrzębia Zdroju czy Żor. Oznacza to, że w mieście zostają pieniądze. Dlatego też imprezy te są albo inicjowane przez Urząd Miasta (wydział promocji), albo też wodzisławski magistrat jest ich współorganizatorem. Pojawiają się jednak także opinie, że taka forma promocja nie trafia w cel. Pieniądze wydawane na koncerty nie przekładają się na zahamowanie procesu emigracji ekonomicznej, a w mieście nie pojawił się jeszcze żaden duży inwestor.
/Leszek Iwulski/