Amerykańska fundacja Lowell Milken Center for Unsung Heroes mieści się w Fort Scott w Kansas. Jej głównym celem jest wsparcie działań i projektów edukacyjnych, które promują szeroko pojęte prawa człowieka oraz tak zwaną „pozytywną zmianę”. Stefania Kossakowska, Kinga Grabska oraz Igor Bojczuk z I Liceum Ogólnokształcącego w Kędzierzynie-Koźlu otrzymali prestiżową nagrodę za reportaż: „The Lord of the Words”. Film opisuje działalność romskiego artysty i działacza społecznego, Karola Parno- Gierlińskiego, który jako jedyny stworzył elementarz do nauki języka romskiego. – Celem Parno-Gierlińskiego było to, by poprzez naukę języka Romowie zyskali większą samoświadomość narodową i umiejętność asymilowania się z kulturą i nauką innych państw – mówią uczniowie. Ze smutkiem dodają, że w czasie pracy nad filmem Karol Parno- Gierliński zmarł. Dokument przedstawia nie tylko jego sylwetkę i dokonania, ale także poświęcenie dla społeczności romskich. Projekt Unsung Heroes (nieznani bohaterowie), w którym brali udział licealiści, polega na odnalezieniu człowieka, bohatera (postaci historycznej bądź obecnie żyjącej), którego życie i postępowanie prowadzi do wspomnianej „pozytywnej zmiany”. – Edukacja ma siłę burzenia wszelkiego rodzaju uprzedzeń i nietolerancji. To właśnie dzięki niej udaje się uświadamiać młodzieży, że każdy z nas jest odpowiedzialny za poprawę warunków życia drugiego człowieka – podkreślają pedagodzy z I LO. Organizowany co roku konkurs na projekt edukacyjny Unsung Heroes pozwala uczniom z całego świata wyszukać i ujawnić lokalnego bądź światowego „nieznanego bohatera”. Efektem finalnym projektu może być strona internetowa, film reportażowy lub przedstawienie sceniczne. Projekt prowadzony jest w dwóch kategoriach: oddzielnie dla uczniów z USA oraz reszty świata. W tym roku w kategorii Outstanding International Project (projekty międzynarodowe) pierwsze miejsce otrzymali uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Henryka Sienkiewicza w Kędzierzynie-Koźlu. Projekt „Unsung Heroes” jest doskonałym narzędziem edukacyjnym propagującym wśród uczniów tolerancję, ale przede wszystkim uwrażliwiającym ich na potrzeby innych ludzi.
K
Fot. Starostwo Powiatowe