– W poprzednich dwóch kadencjach koncentrowaliśmy się na udrożnieniu głównych ciągów komunikacyjnych. (…) Teraz chcielibyśmy przejść do sieci dróg miejskich i udrożnienia oraz poprawy ich stanu technicznego – mówi zastępca prezydenta miasta, Dariusz Szymczak. W tym celu, na początek dokonano oceny stanu dróg Wodzisławia Śląskiego, co pozwoliło na oszacowanie wysokości nakładu inwestycyjnego, wymaganego do podjęcia prac. Ocenę przeprowadzono w formie objazdu dróg zrealizowanego przez Referat Zarządu Dróg Miejskich i Transportu we wrześniu 2015 r. (ocena ta została zaktualizowana o działania inwestycyjne i remontowe zrealizowane do końca 2015 roku).
Łączne wymagane nakłady na doprowadzenie dróg miejskich do stanu co najmniej dostatecznego, wynoszą 42 mln zł na 28,1 km dróg (dla dróg publicznych – ok. 21,6 mln zł oraz 20,4 mln zł dla dróg wewnętrznych). Ze względu na tak wysoki poziom wymaganych środków, realizacja planu nie jest możliwa w krótkim okresie. Założono, że oszacowane potrzeby finansowe planu w zakresie poprawy stanu technicznego zostaną rozłożone na okres 8-10 lat – to oznacza konieczność wydatkowania min. 5 mln zł w każdym roku planu. A kwota ta nie uwzględnia budowy nowych dróg.
Na remonty dróg w poszczególnych dzielnicach miasto planuje przeznaczyć ok. 15 mln zł – po 5 mln na rok, przez okres 3 lat. W drugim komponencie planu znajdują się tzw. zadania o znaczeniu ogólnomiejskim dla rozwoju gospodarczego miasta. Z zakresu zadań do realizacji w ramach Planu wyłączono ulice, w obrębie których planowana jest budowa kanalizacji sanitarnej.
– Dobór zadań w poszczególnych dzielnicach wynika z jednej strony ze stanu technicznego dróg (…), z drugiej strony uwzględnialiśmy znaczenie komunikacyjne, obciążenie poszczególnych dróg i ich znaczenie w sieci komunikacyjnej – wyjaśnił Dariusz Szymczak. Realizacja planu na proponowanym poziomie finansowym będzie oznaczać ewentualną konieczność wyboru priorytetów inwestycyjnych wraz z prawdopodobną koniecznością zwiększenia długu miasta. Zakłada się również, że w latach 2017 i 2018 Rady Dzielnic zostaną zachęcone do przeznaczenia min. 75% budżetów znajdujących się w ich dyspozycji na realizację zadań przewidzianych w planie, w wyniku czego zapewnione zostanie finansowanie programu w wysokości 1,5 mln zł.
Na drugi komponent planu, czyli zadania o charakterze ogólnomiejskim, miasto planuje przeznaczyć około 12 mln zł.
Przeznaczone do realizacji zadania obejmują również współpracę z powiatem wodzisławskim, w ramach której planowane są: przebudowa odcinków ulicy Matuszczyka sąsiadujących z wiaduktem, budowa ekranów akustycznych dla os. XXX-lecia i Dąbrówki, przebudowa wjazdu na os. XXX-lecia i do Parku "Trzy Wzgórza" oraz budowa zatok dla autobusów. Projekt ten zostałby zgłoszony do tzw. schetynówek zamiennie z powiatem wodzisławskim, który z kolei zgłosiłby projekt przebudowy ulic Górniczej i Kokoszyckiej.
W 15-milionowym pakiecie łączna długość odcinków przewidywanych do remontu to ok. 18 km, w pakiecie ogólnomiejskim i związanym z rozwojem gospodarczym – 4,5 km oraz nowy odcinek do strefy – ok. 1,5 km. Łącznie przebudowane lub wyremontowane zostaną 22 km dróg miejskich.
W tzw. Planie rozwoju sieci dróg miejskich na lata 2016-2018, na liście dróg w poszczególnych dzielnicach miasta znalazły się:
– Jedłownik–Turzyczka–Karkoszka: Chopina, Polna oraz Słowiańska,
– Nowe Miasto: boczna 26 Marca za przychodnią, boczna 26 marca 27-31 (od pl. Zwycięstwa), Żeromskiego – 1 część od Jana Pawła II, Plac Zwycięstwa (bez parkingu), Tysiąclecia, Prusa, Orzeszkowej, Waryńskiego, boczna Wyszyńskiego 25-37, 45-51,
– Stare Miasto: Boczna, boczna Skrzyszowska 2f (obok Rybaczówki), Podgórna (od Wałowej do Małej), Wilcza, Liliowa, Sasankowa, Wałowa odc. od pl. Gladbeck do nr 49, Daszyńskiego (2 odcinek powyżej AGRO), Kościelna, Szczęśliwa, Uśmiechu, Minorytów,
– Jedłownik–Osiedle: boczna Pszowska 109-111, 112-114, boczna Górnicza 16-18,
– Osiedle XXX-lecia PRL-Piastów-Dąbrówki: os. Piastów, os. XXX-lecia, os. Dąbrówki, Leszka (od Radlińskiej do Mieszka) + rondo, Mieszka (od Leszka do Kokoszyckiej), Leszka garaże (dojazd do budynków 15c-15f),
– Radlin II: Owocowa (Dąbrowskiego 22A), boczna Ustronna, Radlińskie Chałupki (odc. dolny), Gołębia, boczna Bojowników, boczna Chrobrego, Krupińskiego, Bojowników (przebudowa skrzyżowania z ul. Radlińską),
– Kokoszyce: Sportowa, Parkowa, Marii Dąbrowskiej, Osadnicza,
– Wilchwy: Brzozowa 12-16 (+ dojazd do firmy Supra), boczna Teligi (WSH), Świerkowa, 1 Maja 32-39, Jabłoniowa, Połomska,
– Zawada: Siarkowa, E.Platter 32-48, Rolnicza, Chełmońskiego, boczna Młodzieżowej w kier. boiska (273-277), Szybowa.
W ramach zadań ogólnomiejskich i na rzecz rozwoju gospodarczego planowane są z kolei:
– budowa drogi do obsługi strefy inwestycyjnej Olszyny (2016, budowa w realizacji),
– przebudowa ul. Matuszczyka na obu odcinkach sąsiadujących z wiaduktem (realizacja 2017); przebudowa wjazdu na os. XXX-lecia i do Rodzinnego Parku Rozrywki, ekrany akustyczne, budowa zatok autobusowych,
– osiedle Batory – udostępnienie kolejnych kwartałów pod zabudowę mieszkaniową,
– budowa drogi do obsługi strefy inwestycyjnej 1 Maja (2017-18, w opracowaniu projekt budowlany); dojazd do firm działających w strefie: Azis Mining, Instalator, Linter, Mitko, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego, Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna, udostępnienie dalszych terenów inwestycyjnych po rekultywacji terenów pokopalnianych,
– poprawa stanu dróg dojazdowych do firm: boczna Górnicza (firma Termoprofil), boczna Marklowicka (firma Alumast), boczna Marklowicka (hala magazynowa, Efekt, Hefal, SKM, tereny inwestycyjne do sprzedaży), boczna Pszowska (m.in. firma Matuszek).
W kolejnych latach, plan rozwoju sieci dróg będzie weryfikowany i aktualizowany stosownie do nowych uwarunkowań dotyczących: potrzeb rzeczowych, zasobów środków finansowych, możliwości finansowania z innych źródeł, zmiany harmonogramu realizacji zadań oraz innych, mających wpływ na sytuację społeczno-gospodarczą w mieście, regionie i kraju.
Katarzyna Krentusz
Fot. Justyna Koniszewska