Kędzierzyn-Koźle „Stolicą polskiej żeglugi”?

1
356
Port w Kędzierzynie

– Odra będzie jedną z szans na wielowymiarowy rozwój gospodarczy regionu. Polski rząd z dużą determinacją podjął się odbudowy Odrzańskiej Drogi Wodnej (ODN) i innych śródlądowych szlaków żeglugowych w Polsce. Prace planistyczne idą w bardzo dobrym tempie i powoli zaczynamy przechodzić w etap inwestycyjny. Jeśli wszystko się uda, w Kędzierzynie-Koźlu odbudujemy stolicę polskiej żeglugi śródlądowej. To właśnie tu Kanał Gliwicki łączy się z Odrą, tu będzie początek kanału Odra-Dunaj. Wszystko zmierza w dobrym kierunku – zapewniał Adrian Czubak, wojewoda opolski podczas spotkania w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości.

Ważnym krokiem w kierunku osiągnięcia celu, jakim jest odbudowa ODN było podpisanie przez premier Beatę Szydło uchwały dotyczącej Porozumienia AGN (Europejskiego Porozumienia w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Międzynarodowym Znaczeniu). Jej głównym celem jest dostosowanie stanu polskich rzek do standardów wymaganych w Konwencji AGN.

Na terytorium Polski znajdują się trzy szlaki wodne w ramach europejskiego systemu śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym, są to:
1. Droga wodna E40 – łącząca Morze Bałtyckie od Gdańska z Morzem Czarnym w Odessie.
2. Droga wodna E30 – przebiegająca Odrzańską Drogą Wodną, łączącą Morze Bałtyckie w Świnoujściu z Dunajem w Bratysławie.
3. Droga wodna E70 – łącząca Odrę z Zalewem Wiślanym i stanowiąca część europejskiego szlaku komunikacyjnego wschód-zachód łączącego Kłajpedę z Rotterdamem.
Obecnie, poza krótkimi odcinkami na Odrze, żadne z polskich dróg wodnych nie spełniają minimalnych warunków żeglowności określonych w Konwencji.

Również prezydent Kędzierzyna-Koźla upatruje w ODN szansy na rozwój potencjału miasta.
– Kędzierzyn-Koźle kojarzy się z chemią i ogólnie z przemysłem. Jesteśmy miastem o bardzo dogodnym położeniu ze względu na warunki logistyczne. Oferujemy przygotowane tereny inwestycyjne, aby zachęcić firmy do rozwijania się również poza swoim dotychczasowym obszarem – mówiła Nowosielska w trakcie ŚTP. Podkreślała również, że mimo iż kozielski port leży poza specjalną strefą ekonomiczną, to jego teren został już wydzierżawiony inwestorowi.

 

Przeczytaj również artykuł Powrót do źródeł?

/kc/
Fot. Urząd Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu