Ich największą zaletą jest fakt, iż pasażer czekający na przystanku dokładnie wie, za ile minut nadjedzie jego autobus. A z drugiej strony – człowiek, który dobiega na przystanek wiedząc, że zgodnie z rozkładem jazdy jest już spóźniony, może sprawdzić czy przypadkiem autobus także nie ma jakiegoś opóźnienia. Nawet jeśli nie, to przynajmniej mamy pewność, że wypatrywanie pojazdu („bo może jeszcze nie jechał”) nie ma sensu i trzeba poszukać innego rozwiązania kłopotliwej sytuacji. Elektroniczne tablice informacyjne, bo o nich mowa, znajdują się już na wielu przystankach w kraju. Pozwalają pasażerom szybko sprawdzić, jakie autobusy odjeżdżają w najbliższym czasie (na tablicy zazwyczaj wyświetla się informacja o kilku kolejnych połączeniach) oraz zorientować się w spóźnieniach. Ponadto w razie potrzeby pojawiają się na nich ważne komunikaty – na temat czasowej zmiany rozkładu jazdy, nowym cenniku opłat za przejazdy- oraz informacje zlecone przez władze miasta, a nawet życzenia świąteczne.
Mając na uwadze zalety tego rozwiązania, Miejski Zakład Komunikacyjny w Kędzierzynie-Koźlu zamierza ubiegać się o sfinansowanie 10 tablic w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego. Inwestycja ta byłaby dobrym uzupełnieniem istniejącego już systemu „Kiedy Przyjedzie”, który pozwala sprawdzić rzeczywisty czas przejazdu autobusów na specjalnej stronie internetowej i za pomocą telefonów komórkowych. Oprócz pieniędzy na zakup i rozbudowę systemu informacyjnego, Związek chciałby także otrzymać wsparcie w zakresie pozyskania czterech nowych autobusów.
System tablic informacyjnych z powodzeniem działa m.in. na terenie Międzygminnego Związku Komunikacyjnego z siedzibą w Jastrzębiu-Zdroju. W ramach projektu uruchomiono sieć zdalnie sterowanych tablic informacyjnych. Jedno- lub dwustronne tablice LED liczą od 3 do 7 wierszy. Wyświetla się na nich informacje o najbliższych odjazdach autobusów: nr linii, kierunek kursu, godzinę odjazdu z przystanku (dzięki temu można łatwo sprawdzić czy dany autobus przyjedzie zgodnie z planem czy ma opóźnienie). Oprócz tego na tablicach widnieje aktualna data i godzina oraz nazwa przystanku. Również w okresie wprowadzania obowiązkowych e-biletów dla seniorów, zmian w obowiązującej taryfie czy w związku z czasową korektą rozkładu jazdy, stosowne informacje były wyświetlane przy przystankach.
A co na temat systemu myślą pasażerowie?
• „Przydatne bardzo, ułatwiają pogląd na czas przyjazdu, no i upewniają, że dobrze się sprawdziło godzinę odjazdu autobusów. Chociaż wydaje mi się, że tam minuta trwa tak naprawdę trzy…”
• „Nie trzeba szukać informacji na papierowych rozkładach, bo wszystko się na bieżąco wyświetla. Zwłaszcza jest to ważne np. zimą, kiedy tablice z papierowym rozkładem są mocno oszronione lub zaparowane.”
• „Czasem pojawiają się tam błędy, ale ogólnie system działa dobrze. Informacje są czytelne i fajnie, że na tablicach można też sprawdzić, która jest godzina.”
• „Na początku mnie te tablice śmieszyły, bo bardzo długo nie działały, a potem były różne błędy. Ale teraz jest w porządku, często na nie zerkam, stojąc na przystanku, bo przynajmniej wiem, ile jeszcze trzeba czekać.”
/kc/