Młodzież z Raciborza promuje odnawialne źródła energii

60
1469

Jest ich dziesięcioro. Mają po kilkanaście lat. Bacznie obserwują otaczający ich świat. Mimo różnic charakteru wszyscy przejęci są stanem otaczającego ich środowiska.

Energia odnawialna to energia, która nas otacza. Znajduje się w wodzie, powietrzu, ziemi, dostarcza ją słońce. W przeciwieństwie do energii wytwarzanej z kopalnych źródeł takich jak ropa naftowa, węgiel czy gaz ziemny jest zasobem niewyczerpywalnym. Tradycyjne metody produkcji energii wiążą się ze znaczną degradacją środowiska, natomiast pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych jest bezpieczne dla środowiska naturalnego. Jest to całkowicie ekologiczny typ energii.

O tym, że pozyskiwanie energii z odnawialnych źródeł jest niewątpliwie działaniem przyszłościowym, które w coraz większym stopniu zdominuje produkcję energii elektrycznej, wiedzą w I Liceum Ogólnokształcącego w Raciborzu. Grupa „Wtyczki na promyczki”, w skład której wchodzi dziesięciu uczniów, bierze udział w konkursie pn. „Postaw na słońce” zorganizowanym przez BOŚ Bank, którego celem jest upowszechnianie wśród młodego pokolenia Polaków wiedzy na temat korzyści środowiskowych i ekonomicznych, jakie daje wykorzystywanie Odnawialnych Źródeł Energii (OZE), a w szczególności ogniw fotowoltaicznych. Działanie wpisuje się również w konieczność dostosowania poziomu polskiej produkcji energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł, do wartości zdeklarowanych przez Polskę w unijnym traktacie akcesyjnym.

Konkurs składa się z dwóch etapów. Pierwszy zakończył się 28 lutego. Polegał na zdobyciu jak najszerszej wiedzy na temat wytwarzania energii i wykorzystania OZE oraz zdobycia danych nt. zużycia energii w wybranych domach. Następnie wykorzystując swoją wiedzę w praktyce, uczniowie mieli za zadnie pomiar zużycia energii przez gospodarstwa domowe i zaprojektowanie dla nich systemy mikroinstalacji fotowoltaicznych. ”Wtyczki” nawiązały współpracę z 6 właścicielami domów jednorodzinnych. Z ich wyliczeń wynika, że w pięciu na sześć przypadków montaż instalacji byłby wystarczający do produkcji takiej ilości energii, by zaspokoić potrzeby mieszkańców. – Spisywaliśmy każde urządzenie elektryczne w danym domu i za pomocą specjalnych kalkulatorów, dostępnych na konkursowej stronie, obliczaliśmy roczne zapotrzebowanie na energię. Następnie robiliśmy pomiary budynku, wykonywaliśmy jego projekt graficzny 3D i obliczaliśmy moc systemu fotowoltaicznego, który spełniałby potrzeby zapotrzebowania na energię danego mieszkania – opowiada członkini zespołu Magda Helimch. – Tylko w jednym przypadku zaprojektowany przez nas system nie spełniał zapotrzebowania na energię – dodaje lider Kacper Kordek.

Uczniowie obliczyli również kompensację dwutlenku węgla dla środowiska. Sumując dane otrzymane ze wszystkich sześciu domów, emisja CO2 przy produkcji rocznego zapotrzebowania energii elektrycznej wyniosła przeszło 40 tys. kg. By ją skompensować potrzeba 57 drzew. Dla porównania podobną emisję wykazuje przeciętny samochód z silnikiem benzynowym po przejechaniu przeszło 14 mln kilometrów. Uczniowie zaznaczają, że montaż instalacji fotowoltaicznej to nie tylko korzyści ekonomiczne dla poszczególnych gospodarstw, ale również troska o środowisko naturalne. – Nie spalamy węgla, nie spalamy ropy, tym samym ograniczamy emisję CO2 do atmosfery, czyli dbamy o środowisko. Gdyby każdy miał panele słoneczne zamiast kotłów węglowych albo nawet gazowych, to nie byłoby problemu smogu – zwrócił uwagę Kacper.

Przed grupą drugi etap konkursu, który polega na podzieleniu się zdobytą wiedzą ze społecznością lokalną, poprzez stworzenie kampanii promującej wiedzę nt. korzyści wynikających z OZE. Głównym zadaniem tego etapu jest przygotowanie konferencji, w której należy podzielić się wiadomościami zdobytymi w etapie poprzednim. Uczniowie już przygotowują się do kolejnych zadań – Naszym pierwszym działaniem będzie kampania przeprowadzona w trakcie dni otwartych szkoły. W kwietniu zorganizujemy apel dla uczniów, a następnie planujemy konferencję dla mieszkańców Raciborza, podczas której zaprezentujemy wyniki naszych badań. Pokażemy, ile energii elektrycznej zużywa przeciętny dom oraz jakie korzyści płyną z instalacji energii elektrycznej – mówi Magda.

Proekologiczne działania uczniów śledzić możną na Facebooku oraz na blogu: wtyczkinapromyczki.blogspot.com

/mh/

Fot. archiwum prywatne grupy „Wtyczki na promyczki”