Transgraniczna inwestycja kolejowa za 1,5 mln euro omija Racibórz

23
634

Centralny Port Komunikacyjny stara się o dofinansowanie z Unii Europejskiej na kwotę 1,5 mln euro. Pieniądze miałby zostać przeznaczone na budowę nowej, liczącej 30 km trasy kolejowej łączącej Katowice z Ostrawą. Niestety Racibórz nie jest ujęty w planach tej inwestycji.

Jest za to Jastrzębie-Zdrój, które będzie punktem łączącym śląskie i czeskie miasto. CPK informuje w swoim w komunikacie: „1,5 mln euro ma szanse otrzymać CPK w ramach instrumentu finansowego UE 'Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF) na prace przygotowawcze do budowy szlaku od granicy polsko-czeskiej do połączenia z linią Chybie–Żory (w okolicach Jastrzębia-Zdroju)”. Planowany odcinek o długości 30 km stanowi brakujące ogniwo w Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Inwestycja ma zostać przeprowadzona we współpracy z czeskim zarządcą kolei jakim jest SŽDC”.

Jastrzębie-Zdrój ważniejsze niż Racibórz? – Infrastruktura kolejowa jest kapitałochłonna, dlatego niezbędne jest jej dofinansowanie z budżetu krajowego i unijnego. To pierwszy wniosek o dofinansowanie w ramach CEF dla inwestycji z Programu Kolejowego CPK – informuje Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa spółki CPK. Jego zdaniem to bardzo ważna inwestycja, gdyż spowoduje włączenie do sieci połączeń dalekobieżnych Jastrzębie-Zdrój, czyli największe miasto w kraju bez dostępu do kolei. W podpisanym w tej sprawie liście intencyjnym między CPK a SŽDC znajduje się zapowiedź powołania grupy roboczej, w której mieliby zasiąść eksperci z polskiej i czeskiej strony. – Celem jest bliska współpraca w zakresie realizacji nowych linii: projektowania i budowy brakującej infrastruktury, zwiększenie przepustowości sieci kolejowej i skrócenie czasu podróży dla kolejowych połączeń kolejowych między Polską a Czechami – możemy przeczytać w komunikacie CPK. Inwestycja ma być częścią Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego celem jest wybudowanie w Polsce ok. 1600 km nowych linii (tzw. szprych kolejowych) prowadzących z 10 kierunków do nowego lotniska i do Warszawy.

Zdaniem rządu Centralny Port Komunikacyjny to aktualnie najważniejsza inwestycja infrastrukturalna w Polsce. Port Lotniczy Solidarność zostanie wybudowany 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów. W przyszłości CPK ma być węzłem przesiadkowym między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Inwestycja zakłada intensywny rozwój sieci połączeń kolejowych oraz drogowych na terenie całego kraju.

EnDe
Fot. CPK