Jak rozliczyć wirtualne transakcje?

154
253

Niektórzy sympatycy gier komputerowych płacą wysokie stawki za wirtualną broń czy strój dla bohatera. Co z podatkiem od takich transakcji?

Wirtualna rzeczywistość oferuje nie tylko masę wrażeń i dużą dawkę atrakcji, ale także zyski finansowe. Fani gier za wirtualną broń czy wyspę są w stanie zapłacić horrendalne kwoty, inni w wirtualnej rzeczywistości odnaleźli stałe źródło utrzymania. Nie wszyscy jednak wiedzą, że takie dochody również należy rozliczyć. Jak?

Opodatkowanie handlu w sieci może mieć różnorodny charakter. Zależy to od specyfiki danej transakcji, tego, czy była działaniem jednorazowym czy zorganizowanym, a także od wieku osób biorących w niej udział.

Poza działalnością gospodarczą

Jeśli sprzedaż w sieci nie ma charakteru zorganizowanego, nie można nazwać jej działalnością gospodarczą. Wówczas istnieją dwie drogi rozliczenia przychodu. Pierwszy dotyczy przychodu z odpłatnego zbycia praw majątkowych. W drugim przypadku, jeżeli regulamin gry dopuszcza możliwość sprzedaży określonych, wirtualnych przedmiotów, mówimy o przychodzie z tak zwanych „innych źródeł”.

W obu przypadkach zastosowana zostanie skala podatkowa i stawka 18% lub 23%. Konieczne będzie także wykazanie przychodu w deklaracji PIT-36. Możliwe w takiej sytuacji jest pomniejszenie uzyskanego przychodu o wydatki faktyczne poniesione w celu nabycia wirtualnych przedmiotów. Należy jednak pamiętać o prawidłowym udokumentowaniu wspomnianych wydatków.

W ramach działalności gospodarczej

Bywają i tacy, którzy mają regularne zyski z handlu w sieci. Taka zorganizowana sprzedaż ma charakter działalności gospodarczej i daje możliwość rozliczenia podatku w formie ryczałtu. Wirtualne transakcje zaliczają się tych, które pochodzą z działalności usługowych. W związku z tym zbycie wirtualnych przedmiotów należy opodatkować stawką 3% (ryczał od przychodów ewidencjonowanych), pod warunkiem, że sprzedawane przedmioty istniały już wcześniej i nie podlegały przetworzeniu. Jeśli jednak doszło do samodzielnego wytworzenia sprzedawanych przedmiotów, mamy do czynienia ze stawką 8,5%. Transakcje w sieci mogą wiązać się z jeszcze wyższą stawką. Opodatkowanie w wysokości 17% dotyczy usług, w których osoba sama wytworzyła dany produkt, a do jego powstania niezbędne było zainstalowanie dodatkowych programów komputerowych.

Jeśli transakcje w sieci odbywają się w ramach działalności gospodarczej, należy także pamiętać o podatku VAT. Handel wirtualnymi przedmiotami jest bowiem formą świadczenia usług, a transakcja ich zbycia jest sprzedażą usług elektronicznych. Ta została ujęta w ustawie o podatku VAT, zatem stawka wyniesie 23%. Bywają jednak wyjątki, gdy firma nie przekroczy w badanym roku kwoty 200 000 zł. Wówczas możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia podmiotowego i dokonana sprzedaż zostanie zwolniona od podatku.

Dużą część sympatyków gier komputerowych stanowią małoletni. Co z rozliczeniem przychodu w takim przypadku? Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody małoletnich dolicza się do dochodów rodziców.

/oprac. c/
Fot. Zuzanna Sczyrba