Co piąty plecak za ciężki

22
324
tornistry

Najcięższy plecak, jaki zważono podczas kontroli w osiemnastu szkołach powiatu raciborskiego ważył prawie 10 kg.

W 2019 roku w województwie śląskim kontynuowano działania edukacyjne w zakresie profilaktyki wad postawy „Lekki tornister”. Akcja skierowana jest do uczniów szkół podstawowych, szczególnie dzieci w klasach I-III.

1619 plecaków

W ubiegłym roku, w ramach bieżących kontroli, pracownicy sanepidu sprawdzili obciążenie uczniów ciężarem plecaków w osiemnastu wybranych szkołach powiatu raciborskiego. Łącznie zważono 1619 uczniów klas I-VIII i tyle samo tornistrów wraz z całą ich zawartością.

Z uwagi na brak uregulowań prawnych dotyczących wagi tornistra szkolnego przyjęto, i nadal przyjmuje się, że jego ciężar nie powinien przekraczać 10-15% masy ciała dziecka (norma niska – 10%, norma wysoka – 15%).

Wyniki badań

Stwierdzono, iż w przypadku 38% zbadanych uczniów ciężar tornistra nie przekraczał 10% ich masy ciała. W przypadku 43% uczniów ciężar ich plecaków, mimo przekroczenia przyjętej niskiej normy 10% wagi ciała, nie przekroczył jednak normy wysokiej. Pozostałe 19% uczniów nosiło tornistry, których ciężar przekraczał 15% ich masy ciała. Najcięższy tornister ważył 9,8 kg (przy wadze ucznia 65,3 kg).

Co piąty plecak za ciężki

Podczas kontroli placówek szkolnych sprawdzano również czy zapewniono uczniom możliwość pozostawienia części podręczników i przyborów szkolnych. Z zebranych danych wynika, że 100% skontrolowanych w 2019 r. szkół spełniło te dyspozycje.

Mimo zapewnienia uczniom w pomieszczeniach szkoły lub placówki miejsc na pozostawienie części podręczników i przyborów szkolnych, prawie 1/5 dzieci objętych badaniem nosiła zbyt ciężkie tornistry.

Rola rodziców

Aby dziecko nie uginało się pod ciężarem szkolnego plecaka, ważna jest współpraca szkoły z rodzicami i dziećmi celem wypracowania metod i sposobów na zminimalizowanie tego ciężaru. Nadzór opiekunów nad zawartością plecaków jest niezwykle istotny. Kluczowy jest również sam wybór tornistra. Problem dotyczący niewłaściwie wybranego, źle zapakowanego i nieodpowiednio noszonego plecaka powinien być omawiany także z uczniami.

c