Rydułtowy: młodzież z Liceum Ogólnokształcącego z wizytą w Zonguldak

3
182
DSC_0335.JPG

Liceum Ogólnokształcące Noblistów Polskich realizuje obecnie kilka projektów międzynarodowych, za które zdobyło wiele nagród oraz status „dobrych praktyk”.

 

Zonguldak to niewielkie (100 tyś, mieszkańców) przemysłowe miasto nad Morzem Czarnym. Mogłoby z powodzeniem być miastem partnerskim Rydułtów, bowiem – co dla nas bardzo dziwne – gospodarka tej miejscowości opiera się na wydobyciu węgla kamiennego. To ogromne zaskoczenie dla nas Ślązaków, którym morze kojarzy się z wypoczynkiem i labą, kiedy patrzy się na przepiękne fale przez pryzmat kup węgla i miału węglowego leżących do przeładunku w porcie! W prawdzie nie ma tu naszej Szarloty, ale samo miasto położone jest na kilku wysokich wzgórzach, których zbocza wpadają wprost do morza! Takie było nasze pierwsze wrażenie – zaraz potem zaskoczyła nas niesamowita wprost gościnność Turków! Nawet jedna z uczennic skomentowała to słowami: „I to my Polacy uważamy się za gościnnych?” Od pomocy w transporcie walizek, po nieustanne prezenty, troskę czy jesteśmy głodni, spragnieni, czy nie chce nam się siku.. itp. słowem już bardziej opiekuńczym i gościnnym być chyba nie można! Ale były też inne, egzotyczne apekty naszej wizyty – już sam tumult na lotnisku w Stambule przyprawił nas o zawrót głowy! Taksówki „zaparkowane” w poprzek drogi, „nieistniejące” przepisy ruchu drogowego, ogłuszający hałas …. i na miarę naszych śląskich „ułożonych” wyobrażeń o porządku „chaos”. Każdy krzyczy, czegoś chce, namawia do kupna… i jeszcze spora egzotyka – ubikacje „na Małysza” domyślacie się o co chodzi! Trochę więc trwało zanim przywykliśmy do tureckiej kultury i obyczajowości! Ale nasz projekt właśnie temu służy – poznaniu odmienności kulturowej naszych partnerów!

 

Przypomnijmy więc pokrótce jego zasady – zaakceptowany przez Komisję Europejską do dwuletniej realizacji w ramach Akcji "Comenius – Partnerskie Projekty Szkół", promuje elementy regionalnej kultury partnerów (Polska, Turcja, Włochy, Grecja, Bułgaria), jako fundament procesu integracji i wzbogacania europejskiego społeczeństwa przyszłości. Głównym celem mini-badawczych zadań projektu jest budowanie łączności pomiędzy przeszłością i teraźniejszością, z uwzględnieniem potrzeby współdziałania narodów europejskich ponad różnicami kulturowymi. Rok 2012 to Europejski Rok Aktywności Osób Starszych i Solidarności Międzypokoleniowej; autorzy zaprojektowali zadania w taki sposób, by młodzież zyskała możliwość współpracy nie tylko z rówieśnikami z partnerskich szkół, ale i starszym pokoleniem z regionów objętych projektem, budując więzi międzykulturowe poza granicami kraju, jak i międzypokoleniowe, w obrębie własnych społeczności.

 

Zobacz więcej zdjęć z wizyty uczniów LO w Turcji>>

 

Tyle założenia! Zaś ich realizacja w III etapie rozpoczęła się od krótkiej wizyty w przepięknym Istambule. Zwiedziliśmy go za dnia i w nocy. Z lądu – między innymi Meczet Błękitny i starożytne cysterny „olbrzymia świątynia” w której kilkaset kolumn zanurzonych w wodzie opływały egzotyczne ryby wpatrzone w wężowe głowy kamiennej meduzy, czy jeden z najwspanialszych bazarów świata! Z morza – płynąc statkiem po europejskiej i azjatyckiej części cieśniny Bosfor i podziwiając fantastyczne meczety, gigantyczne mosty i pogryzając zimnego, słodkiego arbuza! Wreszcie z powietrza lądując nad tym wielomilionowym mieści rozpostartym nad olbrzymią cieśniną i kilkoma wyspami. Niezapomniane wrażenia – zwłaszcza, że tam upał 27 C a u nas październikowy chłód i chlapa.

 

Do miejsca docelowego naszej podróży Zonguldak podwiózł na z innymi uczestnikami projektu autobus. Droga długa, kilkaset kilometrów – ale firma przewozowa na medal! To był dla nas prawdziwy szok. Ekrany dotykowe w każdym siedzeniu, osobno radio i słuchawki, czyściutko, dwóch panów do obsługi, barek z napojami, słodyczami itp. – wszystko gratis. Najbardziej zaskoczyło nas jednak to, że na każdym postoju autobus był myty! Z zewnątrz i od środka! Zupełnie jak w Polsce – no nie! Po przybyciu i zakwaterowaniu u rodzin zostaliśmy zaproszeni do szkoły rozlokowanej z kilkoma innymi placówkami oświatowymi na szczycie jednego ze wzgórz miejscowości. Była wizyta w gabinecie dyrektora, zwiedzanie obiektu – w każdej klasie ogromne dotykowe telewizory spełniające funkcję tablic interaktywnych, akademia, tańce regionalne i turecka herbata! Tak właśnie herbata nie kawa! Turcy piją ją zawsze w małych, wysmukłych szklaneczkach, słodzoną! W pokoju nauczycielskim był czajnik z esencją i drugi z wodą. I tak po szklaneczce, żeby się ogrzać, bo dla nich „nasz upał” był już jesiennym chłodem i nie działała klimatyzacja! Uczniowie w mundurkach, dziewczyny w zakrytymi chustami głowami, wspaniała atmosfera! Dla upamiętnienia spotkania każde z państwa biorących udział w projekcie posadziło drzewko! Prasowa relacja była już następnego dnia! Ale tu przyda się pewna uwaga o odmienności estetycznej naszych kultur! U nas miejsce do sadzenia byłoby wypucowane do cna… tam było „powiedzmy” zwyczajne. Odmienne jest również poczucie czasu. Kiedy np. umawiamy się na 10.00 miej więcej 20 min po można się spodziewać pierwszych osób… co kraj to obyczaj! Ale punktualność nie jest zdecydowanie cnotą południowców! Zwiedziliśmy wspólnie Amasrę – piękne nadmorskie miasteczko z muzeum archeologicznym, i Safranbolu – wpisane na listę światowego dziedzictwa kultury, którego bogactwem jest szafran – najdroższa przyprawa świata. Byliśmy w uroczej jaskini, na tradycyjnych warsztatach malarskich techniką marblingu, na Uniwersytecie w Zonguldak i w wielu innych miejscach! Były również lekcje języków uczestników projektu. Sam uczyłem Turków polskiego – niezapomniane przeżycie! Warsztaty szkolne dotyczyły religii, obrzędowości świąt religijnych – tańców i potraw. Odmienności było sporo, ale podobieństw też wiele. Mogliśmy poznać zwyczaje świąteczne poprzez prezentacje i filmy kręcone w rodzinnych domach uczniów. Zaś niezwykłą atrakcją były warsztaty kulinarne. Nasze uczennice przygotowały polską sałatkę ziemniaczaną i naleśniki z owocami – pierogi niestety nie przetrwały podróży. Degustacja była przednia! Pogłębiły się stare przyjaźnie, zawiązały nowe! Skosztowaliśmy orientu i słynnych małych rybek czarnomorskich pieczonych jak frytki! Nawet w domu rodzinnym naszego przyjaciela i tureckiego koordynatora – Nuhbaya Körkmasa, którego nazwisko otwierało w Zonguldak wszelkie drzwi, przygotowaliśmy wspólnie posiłek turecką kaszę bulgur plavik – syropem z granatów! Następny etap projektu realizowany będzie we włoskiej Kalabrii. Już nie możemy się doczekać. Pełne relacje filmowe i fotograficzne znajdziecie na naszej szkolnej stronie www.skalna1.edu.pl gdzie są linki do projektu oraz na szkolnym FB Liceum Ogólnokształcącego im. Noblistów Polskich w Rydułtowach.

 

Czas teraz na indywidualne wspomnienia i obserwacje Nikori, Dominiki i Adrianny.

 

Dominika Manderla

Wyjazd do Turcji w ramach projektu Comenius to było świetne przeżycie. Uważam, że tydzień pobytu tam rozwinął mój angielski, a tym bardziej sprawił, że otworzyłam się bardziej na rozmowę z ludźmi z zagranicy, usunął wszelkie moje blokady przed rozmowami z nimi w języku obcym. Przez ten krótki czas spędzony w tym cudownym kraju poznałam turecką kulturę, zwiedziłam kilka naprawdę pięknych miejsc. Najbardziej podobał mi się Istambuł nocą, gdzie nie było w ogóle ludzi. W sumie trochę mnie to zdziwiło, ale przez to mogłam bardziej docenić piękno tego miasta i cudownie oświetlony meczet, który na drugi dzień zwiedziliśmy. Podczas gdy zwiedzaliśmy Istanbulu zainteresowało mnie również to, że bezpańskie psy są oznaczone jakimiś przywieszkami na uszkach, dopytałam i okazało się, że pomimo tego, że są bezpańskie i są na drodze, to ludzie o nie dbają i szczepią , a te przywieszki oznaczają, że pies jest zdrowy – co jest godne podziwu i bardzo mi się spodobało. Gdy przyjechaliśmy do Zonguldak byłam bardzo zaskoczona, zostałam od razu zaakceptowana przez wszystkich, co sprawiło, że poczułam się jak u siebie w domu. Ludzie w tym mieście są bardzo życzliwi, oddaliby wszystko nie oczekując niczego w zamian. W domu w którym mieszkałam panowała świetna atmosfera, moja turecka mama potraktowała mnie jak swoje własne dziecko, a kuchnia jaką mi serwowała była nie do opisania – tak dobra! Zaciekawił mnie fakt ze przed każdym domem, jeśli było ‘oko proroka’ – symbol islamu – to trzeba było ściągać buty i zostawiać je przed domem, a co najlepsze nikt ich nie ukradł! Bardzo podobało mi się to, że Turczynki, które przyjmowały naszą grupę starały się organizować czas tak, byśmy byli wszyscy razem- cała grupa Comeniusów! Miłe było też to, że nawet jeżeli ktoś nie potrafił dobrze mówić po angielsku to był otwarty na nas i nie bał się tego języka, że umiał podejść do nas, i pogadać na skalę swoich możliwości. Wszyscy byli bardzo dla nas troskliwi, co chwilę pytali czy czegoś nam nie brakuje. Wspomnienia jakie stamtąd przywiozłam zapamiętam na zawsze, tak samo jak i widoki. Wyjazd ten uświadomił mi, że nawet tydzień spędzony z totalnie obcymi osobami, z innego kraju, inną kulturą może zbliżyć tak bardzo, że na pewno na tym jednym tygodniu się nie skończy, tylko jeszcze kiedyś się odwiedzimy!

 

Nikola Norek

Wyjazd do Turcji w ramach projektu Comenius to dla mnie świetne przeżycie. Mam wrażenie że przez tydzień pobytu tam zyskałam więcej umiejętności z języka angielskiego niż rozwiązując setki zadań z podręczników na lekcjach. Mam więcej odwagi w mówieniu, ponieważ wcześniej bałam się rozmawiać w języku obcym. Przez krótki czas spędzony w tym cudownym kraju poznałam Turecką kulturę, zwiedziłam kilka naprawdę pięknych miejsc. Najbardziej podobał mi się Istambuł nocą, gdzie pięknie oświetlony meczet wywarł na mnie naprawdę duże wrażenie. Gdy przyjechaliśmy do Zonguldak nie czułam się jak w obcym kraju. Ludzie w tym mieście są bardzo życzliwi, mili i to chyba najbardziej w nich pokochałam. W domu, w którym mieszkałam, panowała świetna atmosfera, a jedzenie było nie do opisania (w odróżnieniu od jedzenia, które serwowano na mieście niestety). Bardzo podobało mi się to, że Turczynki, które przyjmowały naszą grupę starały się organizować czas tak, byśmy byli wszyscy razem. Wszyscy to znaczy grupa Polska, Bułgarska, Grecka i Turecka. Miłe było też to, że nawet jeżeli ktoś nie potrafił dobrze mówić po angielsku podchodził do nas, witał się i próbował nawiązać jakikolwiek kontakt. Wszyscy byli bardzo dla nas troskliwi, ciągle pytali się czy czegoś nam nie brakuje, czy może jest nam zimno, coś nas boli, czy jesteśmy głodni czy spragnieni. Wspomnienia jakie stamtąd przywiozłam pozostaną we mnie na długo, a widoki  tego kraju będę wspominać do końca życia. Szczególnie codzienny widok morza, gór.

 

Adrianna Gunia

Turcja bardzo miło mnie zaskoczyła pod wieloma względami. Najpierw zachwyciłam się krajobrazem. Można powiedzieć, że w którą stronę bym się nie odwróciła – widziałam morze. To były na prawdę wspaniałe widoki. Potem poznałam wielu ludzi z Turcji i wszyscy, których spotkałam byli bardzo sympatyczni i towarzyscy. Każdy chciał z nami porozmawiać i dowiedzieć się jak najwięcej o naszym kraju. Nie wstydzili się podejść i nie martwili się, czy mówią do nas poprawnie, po prostu mówili i dużo gestykulowali! Przejście przez ulicę było walką o życie, dlatego że przepisy drogowe są delikatnie mówiąc – ignorowane. Tureccy kierowcy jeżdżą bardzo szybko, nie zwracając uwagi na warunki atmosferyczne, czy kręte i wąskie uliczki. W taksówkach jeździliśmy zawsze w tyle osób ile się zmieściło. Było to bardzo zabawne, szczególnie przy wychodzeniu… Wracając z jednej z wycieczek, kierowca nagle „pogłośnił” muzykę i cały autobus zaczął śpiewać, skakać i tańczyć. Bawiliśmy się razem z naszymi tureckimi, greckimi i bułgarskimi przyjaciółmi, a po chwili przyłączyli się również wszyscy nauczyciele. W taki sposób wycieczkowy autobus zamienił się w imprezowy. Bardzo się cieszę, że miałam okazję pojechać do Turcji, poznać nową kulturę i wspaniałych ludzi. Była to na prawdę niezapomniana przygoda.

 

 

Katarzyna Strzelec